Çelik Jant ve Aliminyum Alaşımlı Jantlar Arasındaki Farklar Nelerdir?

137 gösterim

Her sürücünün araç satın alırken farklı beklentilere ve önceliklere sahip olduğunu biliyoruz. Bu öncelikler belirlenirken jant seçimi genellikle hatalı bir biçimde göz ardı ediliyor. Oysa doğru jant seçimi aracın sürüş konforu açısından oldukça etkili. Çünkü jantlar süspansiyonu direkt olarak etkiliyor. Örneğin olması gerekenden daha büyük çapta bir jant ya da lastik seçimi süspansiyonun sertleşmesine neden olabiliyor. Tam da bu nedenle jant tiplerini iyi tanımak ve aracınıza en uygun olanını seçmek gerekiyor.

Sürücüler jant seçimi konusunda yeni teknolojiler de dahil olmak üzere farklı alternatiflere sahip. Ancak en yaygın olanları çelik jant ve alüminyum alaşımlı jantlar. Dayanıklılık, ucuzluk ve görünüm açısından belirgin farklara sahip olan çelik ve alüminyum alaşımlı jantlar arasında seçim yapmakta biraz zorlanabilirsiniz. Çünkü her iki jant tipinin de birbirine üstünlük kurduğu alanlar görülüyor. Peki çelik jant – alüminyum alaşımlı jant arasındaki farklar nedir? O halde gelin yazımızın devamında iki jant türünü avantajları ve dezavantajları bakımından karşılaştırarak incelemeye başlayalım.

Çelik Jant Nedir?

Sac jant olarak da bilinen çelik jant, presleme ve kaynaklama tekniğiyle üretiliyor. Ülkemizde alüminyum jantlar sıklıkla çelik jant olarak tabir edilse de görünüm açısından oldukça belirgin bir fark var. Çelik jant alüminyum jantın aksine siyah ve mat bir görünümle karşımıza çıkıyor. Estetik kaygılara sahip sürücüler için bu dezavantajlı durum, plastik kapaklar ile gideriliyor. Çelik jantları lüks olmayan binek araçların standart modellerinde temel donanım özelliği olarak görebilirsiniz.

Çelik jantların avantajları nelerdir?

  • Alaşımlı jantlara göre daha düşük fiyatlara satılıyor.
  • Sert darbelere karşı kırılganlık göstermek yerine bükülüyor.
  • Ağır bir yapıda olduğu için lastik üzerinde basınç uygulayarak özellikle kış aylarında iyi bir yol tutuşu sağlıyor.

Çelik jantların dezavantajları nelerdir?

Satın alınabilirlik ve dayanıklılık avantajlarına rağmen, çelik jantların kayda değer dezavantajları da bulunuyor.

  • Çelik jantlar kapalı yapısı sebebiyle tekerlek içindeki hava akımını azaltıyor. Bu durum fren balatalarının daha geç soğumasına neden olarak fren sistemini daha çabuk yıpratıyor.
  • Ağır bir yapıya sahip olduğu için yakıt tüketimini artırıyor.
  • Aşırı ağır olması aracın ağırlık merkezini bir miktar değiştiriyor. Bu sebeple süspansiyonların daha çabuk deforme olmasına neden olabiliyor.
  • Standart modellere sahip oldukları için estetik görünümden yoksunlar. Bu dezavantajlı durum plastik jant kapaklarıyla giderilmeye çalışılıyor.

Alüminyum alaşımlı jant nedir?

Performans tutkunu sürücülerin vazgeçilmezi olan alaşım jantları tanımak için öncelikle hangi malzemelerden yapıldığını bilmeniz gerekiyor. Alaşım jantlar bir dizi metalin kombinasyonundan oluşuyor. Bunlar genellikle alüminyum, nikel ve magnezyum gibi hafif metaller oluyor. Ancak magnezyum yüksek maliyete sahip olduğu için ülkemizde pek kullanılmıyor. Alüminyum alaşımlı jantlar genellikle %90 alüminyumdan, %10 silisyumdan oluşuyor. Alüminyum alaşımlı jantları estetik görünümü ve parlak yapısıyla ilk bakışta tanıyabilirsiniz.

Alüminyum alaşımlı jantların avantajları nelerdir?

  • Hafif metallerden yapıldığı için araçtaki yükü azaltarak yakıt tasarrufu sağlıyor.
  • Delikli yapısından dolayı frene basıldığında meydana gelen ısıyı hızla dağıtarak balataların ömrünü uzatıyor.
  • Çelik jantların aksine estetik ve alımlı görünümüyle dikkat çekiyor.
  • Yapımında kullanılan materyallerin kolay işlenebilir olmasından dolayı birbirinden farklı modelleri bulunuyor.
  • Sürücüye etkin direksiyon hakimiyeti ve sürüş kabiliyeti veriyor.
  • Tubeless (Şambriyelsiz) lastikler için oldukça ideal bir yapıya sahip.
  • Paslanmaya karşı daha kuvvetli bir direnç sergiliyor.

Alüminyum alaşımlı jantların dezavantajları nelerdir?

  • Hafif ve alaşımlı yapısından dolayı çelik jantlara oranla daha dayanıksız bir yapı gösteriyor.
  • Karmaşık ve çok bileşenli bir imalat sürecine sahip olduğu için daha pahalı olabiliyor.
  • Darbe anında bükülmek yerine kırılgan bir davranış gösteriyor. Dolayısıyla bu gibi durumlarda lastikleri parçalama olasılığı artıyor.

YORUM YAZ

KÖŞE YAZILARI

Şu anda birçok masaüstü yayıncılık paketi ve web sayfa düzenleyicisi, varsayılan mıgır metinler olarak Lorem Ipsum kullanmaktadır. Ayrıca arama motorlarında ‘lorem ipsum’ anahtar sözcükleri ile arama yapıldığında henüz tasarım aşamasında olan çok sayıda site listelenir. 

Toyota toyota

inelenen bir sayfa içeriğinin okuyucunun dikkatini dağıttığı bilinen bir gerçektir. Lorem Ipsum kullanmanın amacı, sürekli ‘buraya metin gelecek, buraya metin gelecek’ yazmaya kıyasla daha dengeli bir harf dağılımı sağlayarak okunurluğu artırmasıdır.

Toyota

Beşyüz yıl boyunca varlığını sürdürmekle kalmamış, aynı zamanda pek değişmeden elektronik dizgiye de sıçramıştır. 1960’larda Lorem Ipsum pasajları da içeren Letraset yapraklarının yayınlanması ile ve yakın zamanda Aldus PageMaker gibi Lorem Ipsum sürümleri içeren masaüstü yayıncılık yazılımları ile popüler olmuştur.

Toyota toyota

Lorem Ipsum, dizgi ve baskı endüstrisinde kullanılan mıgır metinlerdir. Lorem Ipsum, adı bilinmeyen bir matbaacının bir hurufat numune kitabı oluşturmak üzere bir yazı galerisini alarak karıştırdığı 1500’lerden beri endüstri standardı sahte metinler olarak kullanılmıştır.

Jhon Doe Lorem Name