Otomobil Lastiği Nasıl Değiştirilir?

1.1b gösterim

Seyir halindeyken can sıkıcı birçok sürprizle karşılaşmak mümkün. Hemen her sürücünün başına gelen akü arızası veya yakıt bitmesi gibi durumlar yol kenarında yardıma muhtaç bir şekilde beklemenize neden olabilir. Bu sürprizlerden bir diğeri de lastiklerle ilgili. Ancak lastiğin patlaması durumunda yardıma ihtiyaç duymadan bu problemi tek başınıza çözebilirsiniz.

Otomobil lastiği nedir?

Lastikler otomobilin performansını ve konforunu etkilediği gibi farklı yol ve iklim koşullarında yüksek hızlara ve yüklere karşı mukavemet gösteriyor. Böylesine önemli bir araç donanımının zamanla yıpranıp zarar göreceğini kestirmek hiç de zor değil. Peki hiç beklenmeyen bir anda patlayan otomobil lastiği nasıl değiştirilir?

Araba lastiği değiştirmenin püf noktaları nelerdir?

Bir lastiğin nasıl değiştirileceğini bilmek tüm sürücülerin sahip olması gereken bir beceri. Yol kenarındaki acil bir durumda yardım istemek için cep telefonunuza güveniyorsanız, şarjınızın bittiği veya kapsama alanı dışında kaldığınız anları düşünün. Neyse ki lastik değiştirmek o kadar da zor bir işlem değil. Kriko, bijon anahtarı, tamamen şişirilmiş bir yedek lastik ve biraz çaba lastik değiştirebilmek için yeterli. Eğer işinizi daha da garanti altına almak istiyorsanız bagajınıza el feneri, yağmurluk, tekerlek takozları ve eldiven koyabilirsiniz.

  1. Güvenli bir yer bulun: Lastiğin patladığını fark ettiğinizde ani fren ve dönüş yapmaktan kaçınmalısınız. Hızınızı yavaşça azaltarak otomobili yol kenarında mümkün olduğunca güvenli bir noktaya çekmeniz gerekiyor. Bu noktada otomobili düz ve sert bir zemine park etmenizde yarar var.
  2. Dörtlüleri yakın: Lastik değiştirmek için yol kenarında beklediğinizde diğer sürücüler için tehlikeli bir durum yarattığınızın farkında olmalısınız. Olası bir kazadan kaçınmak ve diğer araçlar tarafından fark edilebilmek için tehlike ışıklarını veya flaşörleri açmalısınız.
  3. El frenini çekin: Durduktan sonra lastiği güvenli bir şekilde değiştirebilmek ve kaymayı önlemek için el frenini çekmelisiniz.
  4. Takoz kullanın: Yeni lastiği takarken aracın kaymasını önlemek için ters yöndeki tekerleklerin önüne ve arkasına taş veya takoz gibi sert cisimler koyabilirsiniz.
  5. Bijonları gevşetin: Kriko kullanmadan önce ilk olarak tekerleklerdeki bijonların gevşetilmesi gerekiyor. Tekerlekleri aks miline bağlayan bijonları gevşetirken tamamen çıkarmadığınıza emin olmalısınız. Aksi takdirde lastik yerinden çıkabilir. Bu aşamada bijon anahtarına ihtiyacınız olabilir.
  6. Krikoyu yerleştirin: Lastik değişiminde olmazsa olmaz bir alet olan kriko, otomobili bir miktar yükseltmeye yarıyor. Krikoyu otomobilin altına yerleştirirken şasiye temas ettiğinden emin olmalısınız. Plastik bir aksama, süspansiyona veya dingile denk gelen krikolar kaldırma esnasında bu parçalara zarar verebilir.
  7. Kriko kolunu çevirin: Aracın yerle temasını kesmek için düzgünce yerleştirdiğiniz krikonun kolunu yavaşça çevirmelisiniz. Bu işlemi patlak lastikle yer arasındaki mesafe 5-10 cm arasına gelene kadar sürdürmeniz gerekiyor.
  8. Bijonları sökün: Otomobili yeterince kaldırdıktan sonra geriye daha önce gevşettiğiniz bijon somunlarını sökmek kalıyor.
  9. Tekerleği çıkarın: Tekerleği araçtan ayırırken jantın göbeğinden tutarak düz bir şekilde çekebilirsiniz.
  10. Yedek lastiği yerleştirin: Tıpkı eskisini çıkardığınız şekilde yedek lastiği düz bir şekilde yerine yerleştirebilirsiniz.
  11. Bijonları yerine takın: Yeni lastiği aks miline bağlamak için daha önce çıkardığınız bijon somunlarını önce elle çevirerek yerine takmanız gerekiyor. Somunları yerine oturttuktan sonra bijon anahtarını kullanarak daha kuvvetli bir şekilde çevirmelisiniz. Vücut ağırlığınızı kullanarak bijonları yeterince sıktığınızdan emin olabilirsiniz.
  12. Krikoyu indirin: Son olarak kriko kolunu ters yöne doğru çevirerek yeni lastiğin yere temas etmesini sağlayabilir ve arabanızı sürebilirsiniz.

Lastik değişimiyle ilgili tüm işlemleri tamamladıktan sonra geriye yapılacak birkaç şey kalıyor. Örneğin yedek lastiğinizi taktıktan sonra en yakın benzin istasyonuna giderek lastik basıncını kontrol etmenizde fayda var. Ayrıca yedek lastikler geçici bir çözüm sunduğu için uzun mesafeler ve yüksek hızlar için uygun değil. Bu nedenle patlamış lastiğinizi tamir ettirene veya yenisini alana kadar dikkatli bir sürüş gerçekleştirmeniz gerekiyor.

YORUM YAZ