Aracınızın Motoru Hararet Yaptığında Neler Yapmalısınız?

3.7b gösterim

Otomobillerdeki motor sistemleri onlarca parçanın aktif bir şekilde çalıştığı karmaşık bir düzeni temsil ediyor. Bu da sürekli sürtünme halinde olan parçaların yüksek ısılar yayması anlamına geliyor. Günümüzdeki modern otomobiller motorun her türlü koşulda çalışabilmesi için tasarlanmış çoklu ısı sensörleri ve bilgisayar kontrollü elektrikli fanlarla donatılmış soğutma sistemlerine sahip. Ancak bazı koşullarda motorun aşırı ısınması anlamına gelen hararet problemiyle karşılaşmak da mümkün.

Araç motoru neden hararet yapar?

Motorlar birçok nedenden dolayı aşırı ısınmaya maruz kalabilir. Bu noktada genel olarak soğutma sistemlerinden kaynaklanan sorunlardan bahsetmek gerekiyor. Devirdaim pompasında kaçak, soğutma sıvısının azalması ve fan arızası hararetin başlıca sebepleri arasında yer alıyor. Motorda bulunan kauçuk hortumlar, contalar ve su pompaları gibi bileşenlerin yüksek ısıya maruz kalarak zamanla aşınması sonucu meydana gelen sızıntılar da hararet oluşumuna neden olabilir. Sıcak bir günde uzun süre dur-kalk trafiğinde sürüş yapmak soğutma sistemi üzerinde stres oluşturduğu için harareti tetikleyebiliyor.

Motorun hararet yaptığı nasıl anlaşılır?

Aşırı ısınma problemi yaşanmadan önce motorunuzu soğutarak geri döndürülemez motor hasarı riskini en aza indirebilirsiniz. Ancak her şeyden önce motorun hararet yapıp yapmadığını nasıl anlayacağınızı bilmeniz gerekiyor. Kaputun altından duman gibi görünen bir buhar sızıyorsa bu motorun aşırı ısındığı konusunda size ipucu veriyor demektir. Motor bölgesinden gelen garip kokuları takip ederek de hararetin izini sürebilirsiniz. En net ipucunu ise ön panelde yer alan hararet göstergesinden elde edebilirsiniz. Ancak göstergedeki kırmızı ışığın yanması veya sıcaklığın yüksek seviyede görülmesi her zaman sorun olduğu anlamına gelmiyor. Termostat arızası kaynaklı bozuk göstergeler kimi zaman yanıltıcı olabiliyor.

Motor hararet yaptığında ne yapmalı?

  • Klimayı kapatın ve ısıtıcıyı açın

Hararet durumunda temel amaç aşırı ısınan motorun üzerindeki stresi azaltarak soğumasını sağlamak olduğu için yapılacak ilk işlerin başında, açıksa klimayı kapatmak geliyor. Ardındansa ısıtıcıyı(kaloriferi) açmalısınız. Bu kulağa biraz mantıksız gelse de motordaki ısının tahliye edilmesi adına oldukça işe yarar bir yöntem.

  • Arabayı güvenli bir yere çekin

Aracınızın aşırı ısındığını fark ettiğinizde arabayı ilk olarak güvenli bir noktaya çekmeli ve ardından motoru kapatmalısınız. Kaputu açarak motorun soğumasını en az 30 dakika boyunca beklemekte yarar var. Motor soğurken sıcaklık göstergesinin ideal aralığına gelip gelmediğini sık sık kontrol edebilirsiniz.

  • Soğutma sıvısını kontrol edin

Soğutma sıvısı seviyesi düşükse hızlıca doldurarak motorun korunmasına yardımcı olabilir ve işler yoluna girene kadar aşırı ısınmayı önleyebilirsiniz. Soğutucu rezervuar tankının yerini bulmak ve aracınıza nasıl soğutucu ekleyeceğinizi öğrenmek için kullanım kılavuzuna başvurabilirsiniz. Ancak soğutma sıvısı hortumu tıkandıysa ya da sorunların kaynağı kırık bir radyatör fanı veya su pompasıysa bu işlemi uygulamaktan kaçınmalısınız. Soğutucu rezervuar tankında basınç ve sıcaklık olabilir, motor soğuduktan sonra sıvı takviyesi yapmak daha güvenlidir.

  • Radyatör sıvısını kontrol edin

Motordaki suyun azalması da harareti tetikleyen sebepler arasında yer aldığı için sorunun kaynağını burada arayabilirsiniz. Radyatör kapağını açtıktan sonra su seviyesinde bir azalma görüyorsanız tekrar su eklemelisiniz. Ancak bu işlemi gerçekleştirirken motorun soğuduğundan emin olmalısınız. Aksi takdirde basınç altındaki kaynar su size zarar verebilir.

Motorun hararet yapması nasıl engellenir?

Arabanızdan iyi bir hizmet bekliyorsanız ona gereken ilgiyi göstermelisiniz. Motorların daima yüksek ısı altında çalışması çeşitli parçalara zarar vererek ciddi maddi hasarları beraberinde getirebilir. Bu sebeple motor soğutma sistemleri ve bakımı oldukça önem arz ediyor. Periyodik servis bakımlarında soğutma sistemleri gözden geçirilse de sizin de yapmanız gereken bazı rutin kontroller var. Radyatör sıvısını ve hortumunu kontrol etmeli, soğutma sıvısını azaldığında değiştirmeli ve hararet göstergesi gibi sistemlerin kontrolünü düzenli olarak yaptırmalısınız.

 

 

YORUM YAZ

4 + nineteen =