Motor Arıza Lambası Nedir, Neden Yanar?

438 gösterim

Modern araçlarda sürücüleri mevcut veya olası arızalara karşı uyaran ikaz sistemleri bulunuyor. Bu süreç genellikle lastik basınç uyarısı, fren ikaz ışığı veya hararet sembolü gibi ikaz ışıklarının gösterge panelinde yanması şeklinde gerçekleşiyor.

En önemli uyarı ışığı sembollerinin başında ise motor arıza lambası geliyor. Gösterge panelinde motor arıza lambası sarı yanıyor ise motoru doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen çeşitli problemler meydana gelmiş olabilir. Bu uyarı ışığı yandığında aracınızla birlikte mümkün olan en kısa süre içinde yetkili bir servise başvurmalısınız.

Motor Arıza Lambası Yanma Nedenleri

Motor arıza lambası neden yanar diye düşünüyorsanız, motorda potansiyel bir arızayı tetikleyen sebepleri şu şekilde sıralamak mümkün:

  • Oksijen sensörü hataları: Oksijen sensörü egzoz sistemindeki yanmamış oksijenin miktarını ölçerek verileri aracın motor kontrol ünitesine gönderiyor. Bu bilgiler silindirlere giren hava-yakıt karışımını düzenlemek için kullanılıyor. Oksijen sensörü onarıma ihtiyaç duysa bile motor çalışmaya devam edebiliyor. Ancak uzun vadede buji ve katalitik konvertör gibi bileşenlere zarar verebileceği için arıza durumlarında motor ikaz ışığının yanmasına sebep oluyor.
  • Gevşek yakıt kapağı: Motor kontrol ışığının yanmasının en yaygın sebeplerinden birini yakıt dolumu sonrasında kapağın yeterince kapatılamaması oluşturuyor. Yakıt dağıtım sisteminin önemli bir parçası olan yakıt kapağı, yakıt gazlarının benzin deposundan çıkmasını önleyerek tüm sistemin doğru basınç altında çalışmasına katkı sağlıyor.
  • Katalitik konvertör: Egzoz sistemine dahil olan bu parça, yanma işlemi sırasında oluşan karbon monoksiti karbon dioksite dönüştürüyor. Egzoz sisteminden kaynaklanan motor arızalarında önemli rol oynayan bu parçanın sağlığı için yağ değişimi gibi düzenli bakımların aksatılmaması gerekiyor.
  • Buji ve ateşleme bobini: Yakıt-hava karışımının ateşlenmesinde görev alan bu bileşenler arızalandığında motor teklemesi ve kararsız sürüş gibi sorunlara sebep oluyor. Gösterge panelinde motor arıza lambası yanıp sönüyor ise bujiler aşınmış veya buji kablolarında arıza meydana gelmiş olabilir.
  • Hava akış sensörü (MAF sensörü): MAF sensörü motora giren hava miktarını hesaplayarak irtifa değişikliklerinde motor davranışlarını belirlemeye yarıyor. Arızası durumunda kaba rölanti, çalıştırma sorunları ve gaz pedalı pozisyonlarında ani değişiklikler gibi işaretler veren hava akış sensörü, motor arıza lambasının yanmasına da sebep olabiliyor.
  • EGR Valfi: Egzoz gazı devridaim (EGR) sistemi motordan çıkan azot oksit miktarının azaltılmasını ve motorun daha verimli çalışmasını sağlıyor. Sıcak egzoz gazlarını yanma odasına göndererek yanmayı kolaylaştıran bu sistem emisyonları azaltmaya da yardımcı oluyor. Sistemin fonksiyonlarını kontrol eden EGR valfinde tıkanma sebepli mekanik arızalar meydana gelebiliyor. Rölantide kararsızlık, performans kaybı ve motor teklemesi gibi belirtiler gösteren bu arıza sürücülere motor arıza lambası vasıtasıyla iletiliyor.
  • Vakum kaçakları: Otomobillerde çeşitli işlevlere sahip bir vakum sistemi bulunuyor. Yanma sırasında buharlaşan dumanları yönlendirerek emisyonu azaltan vakum mekanizmaları fren servosunda da kullanılıyor. Vakum hortumları yoğun ısıya veya aşırı soğuğa maruz kaldığında kuruyup çatlayabiliyor. Bu da kanallarda sızıntıya sebep olarak motor performansında hissedilir değişimler meydana getiriyor. Bazı durumlarda vakum pompasından da kaynaklanan problemler motorda sorun olduğunu belirten motor arıza lambasının yanmasına sebep oluyor.

Motor arıza lambası yandığında mümkün olan en kısa süre içinde yetkili bir servise başvurmalısınız.

YORUM YAZ