Benzinli ve dizel arabalar karşısında yükselişte olan hibrit otomobillerin sağladığı avantajlar artık herkesçe biliniyor. Hibritlerin yakıt tasarrufunda gösterdiği performans bunlardan en önemlisi. Benzinli ve elektrikli araçların melezi olarak üretilen hibrit otomobiller özellikle şehir içi kullanımlarda farkını ortaya koyuyor. Ancak hibrit arabaların avantajlarından maksimum düzeyde faydalanabilmek için dikkat edilmesi gereken bazı sürüş teknikleri var. Hibrit otomobillerin çalışma prensibini kavrayarak bu sürüş tekniklerini daha efektif bir biçimde uygulayabilirsiniz.
Hibrit otomobiller nasıl çalışır?
Hibrit otomobillerde biri benzinli biri elektrikli olmak üzere iki motor bulunuyor. Elektrikli ve içten yanmalı benzinli motorlar birbiriyle etkileşimli olarak çalışıyor. Bu iki motor arasındaki ilişkiyi ise tamamen otomatik olan bir sürüş sistemi kontrol ediyor. Sürücünün ekstra bir şey yapmasına gerek kalmadan yönetilen bu süreç hibritlerde standart olarak gelen otomatik vitesler tarafından destekleniyor. Böylece aracın kullanımı daha basit ve keyifli bir hal alıyor.
Hibrit otomobiller kalkış anında ve düşük hızlarda elektrik motorunu devreye sokuyor ve itiş gücünü sadece elektrik enerjisinden alıyor. Bu sayede tepkisel ve hızlı bir kalkışın yanı sıra önemli bir yakıt ekonomisi sunuyor. Yüksek hızlı sürüşlerde ise daha fazla güce ihtiyaç duyulduğu için benzinli motor devreye giriyor. Bu esnada elektrikli motorun benzinli motora takviye yaptığını belirtmekte fayda var.
Hibrit otomobillerde sürücü ayağını gaz pedalından çektiği anda benzinli motor devreden çıkarak sürüş görevini elektrikli motora bırakıyor. Elektrikli motorun ihtiyacı olan gücü ise yüksek voltajlı bataryalar sağlıyor. Bu bataryalar rejeneratif fren sistemi adı verilen sistem sayesinde sürüş sırasında dahi şarj edilebiliyor. Rejeneratif fren sistemi frene her basıldığında açığa çıkan enerjiyi hibrit bataryalarında depolamaya yarıyor. Bu sayede yoğun dur-kalk trafiğinin olduğu zamanlarda bile yakıt tasarrufu sağlanmış oluyor.
Hibrit otomobiller nasıl kullanılır?
Geleneksel benzinli ve dizel motorlara alternatif olarak geliştirilen hibrit motorlar yüksek performanstan daha çok verimli bir sürüş vadediyor. Bu sebeple hibrit arabalardan en etkin performansı alabilmek için bazı sürüş tekniklerini kullanmak gerekiyor. Hibrit araba kullanırken nelere dikkat edilir diye düşünüyorsanız bu sürüş tekniklerini şöyle sıralayabiliriz:
- Aracınızdaki hibrit bilgi ekranının fonksiyonlarını öğrenerek sürüş sırasında ne kadar enerji harcadığınızı kolaylıkla anlayabilirsiniz.
- Kısa mesafeli sürüşlerde aracı mümkün olduğunca EV sürüş modunda kullanarak yakıt ekonomisinde çok iyi sonuçlar elde edebilirsiniz. Sadece elektrikli motorun kullanıldığı EV sürüş modunda maksimum hız değerleri 50-65 km/sa arasında olabiliyor.
- Gaz pedalına tutarlı ve yumuşak bir biçimde basarak aracınızın EV modunda daha uzun süre çalışmasını sağlayabilirsiniz.
- Şehirlerarası yollarda aracınızı mümkün olduğunca ECO modunda sürmeyi deneyin. ECO modu gaz pedalının hassaslığını ve hızlanma seviyesini azaltıyor. Bu da daha az yakıt anlamına geliyor.
- Hibrit arabalarda kalkış yaparken ayağınızı fren pedalından kaldırmanız yeterli. Kalkışı gaza basmadan yaparsanız sadece elektrik motoru devrede olacağından yakıt tasarrufunu artırabilirsiniz.
- Gaza basarken hibrit bilgi ekranında bulunan ibreyi ECO bölgesinin altında tutarak elektrik gücünden daha fazla faydalanabilirsiniz.
- Hızlanmaya devam ettikçe benzin motorunun devreye gireceğini bilmeniz gerekiyor. Gösterge ekranında bulunan ibreyi PWR çizgisinin altında tutmaya çalışarak tasarrufu sürdürebilirsiniz.
- Gaz pedalına basmamak ve benzinli motoru devre dışı bırakmak için hız sabitleyiciyi kullanabilirsiniz.
- Yavaşlamak istediğinizde fren pedalına yumuşak bir şekilde basmak daha çok enerji üretilmesini ve bataryanın daha iyi şarj olmasını sağlıyor. Eğer durma mesafesini uzatırsanız hibrit bataryanızı daha fazla şarj edebilirsiniz.
- Aracınız hareket etmiyorken vitesi boşa almamaya özen göstermelisiniz. Çünkü vites boştayken araç elektrik üretemediği gibi aküden enerji çıkışına da neden oluyor.
- Enerji tüketimini artıran klima, far ve cam silecekleri gibi donanımları gereksiz ve yoğun şekilde kullanmaktan kaçınmanız gerekiyor. Enerji tüketimini minimize etmek için klimayı sirkülasyon modunda çalıştırabilirsiniz.