Turbo Motorlu Araç Kullanırken Nelere Dikkat Edilmelidir?

2b gösterim

Turbolu otomobiller küçük motorlardan daha yüksek güç elde etme fırsatı sunarak yakıt tasarrufu, yüksek performans ve düşük gaz salınımı gibi birçok avantaj sunuyor. Ancak turbo destekli motorlar diğerlerinden farklı bir çalışma sistemine sahip olduğu için kullanımda bazı gereklilikleri beraberinde getiriyor. Düzgün kullanılmadıklarında önemli hasarlara yol açarak masraf oluşturabilen turbo motorlu araçların nasıl kullanılması gerektiğini merak ediyorsanız işte adım adım turbo araç kullanma rehberi:

Turbo araç kullanmanın püf noktaları nelerdir?

Otomobilinizde turbolu bir motor bulunuyorsa uzun ömürlü olmasını sağlamak için yapmanız gereken bazı şeyler var. Turbolu motorlar normal atmosferik motorlardan farklı olarak çok daha karmaşık bir sisteme sahip. Bu sebeple en iyi performansı elde edebilmek ve motorun uzun ömürlü olmasını sağlayabilmek için düzenli bakım yaptırmak ve sürüş tarzında bazı kurallara uymak gerekebilir.

Yağ bakımını düzenli bir şekilde yaptırın

Turbo sistemler, inanılmaz yüksek hızlarda dönen ve yüksek sıcaklık ve basınç altında çalışan hareketli parçalardan oluşuyor. Sıkıştırma valfi ve giriş çıkış fanları gibi hareketli parçaların daha az aşınması ve daha iyi performans gösterebilmesi için kaliteli motor yağlarına ihtiyaç duyuluyor. Motor yağı turbolarda hayati öneme sahip. Öyle ki bazı ileri teknoloji turbo sistemlerinde yağı turbo içinde dolaştıran özel bir yağ haznesi bulunuyor. Turbo motorunuzun en iyi performansı gösterebilmesi ve uzun ömürlü bir kullanım sunabilmesi için her on bin kilometrede bir yağ değişimi yapmanız gerekiyor. Ayrıca motorunuz için en uygun yağ tipini öğrenerek tamamen sentetik yağları kullanmalısınız.

Sürüşe başlarken motorun ısınmasını bekleyin

Motor yağı soğuduğunda yoğun bir kıvam kazanarak akışkanlığını kaybediyor. Yeteri kadar ısınmamış bir motorda akışkanlığı düşük yağ kullanımı, hareketli parçalarda yüksek aşınma ve yıpranma riskini beraberinde getiriyor. Direksiyon başına geçtiğinizde motor yağının ısınma süresini göz önünde bulundurarak sürüş tarzınızı buna uygun şekilde değiştirmeniz gerekiyor. Aracı çalıştırırken kontağı hemen çevirmek yerine yarım kontak yaparak uyarı ışıklarının sönmesini beklemelisiniz. Motoru çalıştırdıktan sonra ise özellikle soğuk havalarda yaklaşık 1-2 dakika rölantide beklemeniz yağın istenen akışkanlığa ulaşmasını sağlayabilir.

Seyir halindeyken turbo motorun sınırlarını zorlamayın

Turbo motora sahip olmak kulağa heyecan verici gelebilir. Ancak modern ve çevre dostu hatchback’lerde düşük kapasiteli bir motora sahip olmanın verdiği dezavantajı telafi etmek için kullanıldığını unutmamanız gerekiyor. Bu sebeple aracınızdaki turbo sisteminin sınırlarının farkında olarak gaz pedalına aşırı yüklenmelerden kaçınmanız gerekiyor. Agresif sürüşlerden kaçınarak turbolu aracınızı 1750-3750 devir aralığında kullanmanız daha uzun ömürlü bir motora sahip olmanızı sağlayabilir. Eğer yokuş çıkıyorsanız, yüksek devirlerde gaza yüklenmek yerine vites düşürmelisiniz.

Sollamak için gaza yüklenmeyin, vitesleri kullanın

Turbo sistemi en küçük motorlara bile bol miktarda beygir gücü ve tork kazandırsa da sollama sırasında vites küçültmeyi gerektiriyor. Otomobilinizdeki hızlanma performansını tamamen turbo motora yüklemek yanlış bir kullanım şekli. Özellikle bir aracı sollamak istediğinizde bunu yüksek devirlere çıkarak yapmak yerine vites düşürmelisiniz. Aksi takdirde vuruntu adı verilen motordaki kontrolsüz yanmalara sebep olarak pistonların, silindirlerin ve motor bloğunun zarar görmesine neden olabilirsiniz.

Sürüş bittikten sonra motorun soğumasını bekleyin

Turbo motorlar sürüş sırasında yüksek seviyede ısı üretiyor. Bu ısıdan nasibini alan motor yağı da yüksek seviyede sıcaklıklara sahip olarak motor içindeki dolaşımını gerçekleştiriyor. Otomobil kontağı kapatıldığında ise yağlanma duruyor. Eğer sürüşü sonlandırırken kontağı hemen kapatırsanız motordaki yüksek sıcaklığa sahip yağlar tortulanarak yağ kanallarını tıkayabilir. Öte yandan turbo sistemi araç durduktan sonra bir süre daha çalışmaya devam ettiği ve yağ akışı durduğu için aşınabilir. Motoru erken aşındıran karbon parçacıklarının birikmesini ve turbo parçalarının aşınmasını önlemek için aracı durdurmadan önce birkaç dakika rölantide çalıştırmanız gerekiyor. Bu sayede motor yağının sıcaklığının düşmesini ve motorun soğumasını sağlayabilirsiniz.

YORUM YAZ