Elektrikli Araç Şarj İstasyonları Nasıl Çalışır? Nerede Bulunur?

1.2b gösterim

Elektrikli arabaların giderek popüler hale gelmesiyle birlikte şarj istasyonlarına olan talep de artıyor. Bu rehberde yol kenarında, alışveriş merkezlerinde veya iş merkezlerinde bulunan şarj istasyonlarının nasıl çalıştığını ve şarj işleminde dikkat edilmesi gerekenleri bulabilirsiniz.

Elektrikli Araç Şarj İstasyonları Nasıl Çalışır?

Elektrikli bir arabayı şarj etmek telefon şarj etmek kadar basit görünebilir. Ancak şarj sırasında verimliliği, maliyetleri ve harcanan süreyi etkileyen birçok faktör var.

Şarj istasyonlarında uluslararası standartlara göre düzenlenmiş iki farklı şebeke kullanılıyor: Alternatif akım (AC) ve doğru akım (DC).

Alternatif akım (AC)

Standart ev prizlerini de içine alan AC şebekeleri, elektrikli bir aracı şarj etmenin en ucuz yolu olmasına rağmen bu işlem uzun zaman alabiliyor. AC tipi şarj istasyonlarında şebekeden gelen alternatif akım araç üzerindeki bir dönüştürücü yardımıyla doğrusal akıma çevrilerek bataryaya iletiliyor. Bu tip istasyonlarda 22 kW kapasiteye kadar enerji çıkışı elde etmek mümkün. Ancak AC şebekelerinde şarj hızı istasyonun çıkış gücüne ve araçtaki dönüştürücünün kapasitesine bağlı olarak değişebiliyor.

Doğru akım (DC)

Yüksek hızlı şarj olarak da bilinen DC istasyonları aracın batarya kapasitesine göre 1-4 saat arasında tam dolum gerçekleştirebiliyor. Şebekedeki alternatif akım istasyon üzerinde doğru akıma dönüştürüldükten sonra araç bataryasına iletildiği için AC şarj tipine göre daha hızlı dolum yapılıyor. DC şarj istasyonlarının kapasitesi 24 kW ile 175 kW arasında değişebiliyor. DC’de elektrikli araç şarj istasyonu kurulum maliyeti yüksek olduğu için AC şebekelerine göre daha fazla ücret talep ediliyor.

Türkiye’de Elektrikli Araç Şarj İstasyonları Nerede Bulunur?

Türkiye’de elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla şarj istasyonlarına yapılan yatırımlar da artıyor. Türkiye’nin yedi bölgesine yayılmış olan elektrikli araç şarj istasyonları Haziran 2020 itibariyle 61 ilde 800’den fazla noktada hizmet veriyor. Farklı firmalar tarafından işletilen bu istasyonlarda Türkiye genelinde 2000’in üzerinde soket bulunuyor. Anlaşmalı benzin istasyonları, oteller, otoparklar, alışveriş merkezleri ve otomobil galerinde şarj noktalarına ulaşmak mümkün.

İstanbul elektrikli şarj istasyonları bakımından Türkiye’deki en gelişmiş ağa sahip. İstasyon sayısı olarak İstanbul’u takip eden diğer büyük şehirler arasında İzmir, Bursa, Ankara ve Antalya yer alıyor. Bununla birlikte şarj noktalarının genellikle şehir merkezlerinde yer aldığını, otoyollarda daha düşük yoğunluğa sahip olduklarını belirtmek gerekiyor. Hizmet veren firmalar üyelik kontratıyla çalıştığı için istasyona gitmeden önce araştırma yapmakta da yarar var.

Elektrikli Araç Şarj İstasyon Fiyatları Nedir?

Elektrikli araçların batarya dolumu zaman alan bir süreç olsa da maliyet bakımından benzinli ve dizel araçlara göre daha iyi bir noktada bulunduğu su götürmez bir gerçek. Bununla birlikte şarj istasyonlarında firmaya bağlı olarak farklı ücret politikaları uygulanıyor. Örneğin bazı istasyonlarda dakika başı ücretlendirme yöntemi uygulanırken bazılarında işlem başına ücret alınıyor. Bununla birlikte, istasyondan çekilen enerjinin miktarı, aracın özellikleri veya kullanılan soket türü gibi faktörler de ücretlendirmeyi etkileyebiliyor.

Türkiye’deki elektrikli araç şarj istasyonlarında AC ve DC soket türlerinde uygulanan ortalama fiyatlar şu şekilde:

  • AC soket:4 kW’a kadar enerji veren AC-1 soketlerinde dakika başına ortalama 0,16 TL ücret alınıyor. 7.4 kW ve üstünde enerji çıkışı yapan AC-2 soketleri ise dakikada ortalama 0,28 TL ila 0,38 TL ücretle çalışıyor.
  • DC soket: 24 kW’a kadar enerji çıkışı yapabilen DC soketlerinin dakika başı ortalama ücreti 0,60 TL; 50 kW’a kapasiteli olanların ise 1 TL civarında değişiyor. 50 kW’tan daha fazla enerji sağlayan şarj istasyonlarında dakika başı ücretlendirme 1,50 TL’yi bulabiliyor.

YORUM YAZ