Önden Çekişli ve Arkadan İtişli Arabaların Farkları

Yeni bir araç almayı düşünürken göz önünde bulundurmanız gereken birkaç nokta ...
2.827 Gösterim
2.827 Gösterim

Yeni bir araç almayı düşünürken göz önünde bulundurmanız gereken birkaç nokta var. Bunlardan birini de her biri farklı avantaj ve dezavantajlara sahip aktarma organları oluşturuyor. Çünkü motorda üretilen gücün hangi tekerleklere aktarıldığı direksiyon kontrolünden araç performansına kadar pek çok sürüş dinamiğini etkileyebiliyor. Motorlu taşıtlarda genel olarak dört farklı güç aktarımı kullanılsa da önden çekişli ve arkadan itişli şanzıman düzenleri bunlar arasında en yaygınları.

Önden Çekişli Araba Nedir?

Önden çekişli arabalar motorda üretilen tahrik gücünün yalnızca ön tekerleklere aktarıldığı şanzıman düzenini ifade ediyor. Bu tip araçlarda ön tekerlekler çekiş gücü ve dönme hareketlerini tek başına idare ediyor. 1900’lerde prototip olarak ortaya çıkan önden çekiş sistemi, günümüzde çoğu ekonomik ve kompakt araçların tarzını oluşturuyor.

Önden Çekişli Arabaların Avantajları Nelerdir?

Önden çekişli araçlar yakıt tasarrufundan iç alan hacmine kadar farklı avantajlar sunuyor.

  • Çekiş performansı: Önden çekişli araçların en temel avantajı karlı ve çamurlu kötü yol koşullarında ortaya çıkıyor. Motor ağırlığının tahrik tekerleklerinin üzerinde oluşturduğu baskı, yolun daha etkin bir şekilde kavranmasını sağlıyor.
  • Daha fazla iç hacim: Çoğu önden çekişli araba enine motor düzenine sahip şekilde üretiliyor. Bu da motorun araç kabininden aldığı alanın daha az olması anlamına geliyor. Ayrıca arkadan itişlilerde motorla tekerlekleri bağlayan tahrik aksı önden çekişlilerde olmadığı için araç tabanında tümsek bulunmuyor.
  • Daha düşük maliyet: Önden çekişli arabaların güç aktarma organları tek bir ünite olarak üretildiği için montaj hattında daha az parçaya ihtiyaç duyuluyor. Bu da maliyetleri düşürerek sürücüler için daha ekonomik araçlar üretilmesini sağlıyor.
  • Yakıt tasarrufu: Vites kolundan uzanan aktarma organları doğrudan ön tekerleklere bağlandığı için daha hafif bir şanzıman ve aks düzeni kullanılıyor. Bu durum ağırlıktan kaynaklanan yakıt tüketimini en aza indiriyor.

Arkadan İtişli Araba Nedir?

Arkadan itişli aktarma düzeni motorlu taşıtlarda kullanılan en eski modeli temsil ediyor. Buna göre motorun ürettiği gücü arka tekerleklere iletmek için araç tabanından geçen uzun bir aks kullanılıyor. Arkadan itişli arabalar günümüzde pek yaygın olmasa da iş makinelerinde ve yüksek performanslı spor otomobillerde kullanılmaya devam ediyor.

Arkadan İtişli Arabaların Avantajları Nelerdir?

Arkadan itişli araçlar daha sınırlı bir üretime sahip olsa da performanstan dengeye kadar önemli avantajlara sahip.

  • Denge: Denge arkadan itişli arabaların en temel avantajlarından biri. Otomobile daha eşit bir biçimde yayılan aktarma organlarının ağırlığı yol tutuşunu artırarak stabil bir kullanım sağlıyor. Bu özellik sürücüye daha fazla kontrol imkanı sunarak kazaların önlenmesine de önemli rol oynuyor.
  • Daha iyi dönüş kabiliyeti: Ön ve arka tekerleklerin nispeten eşit görev dağılımına sahip olması dönüş kabiliyetinde önemli bir avantaj sunuyor. Çünkü arka tekerlekler tahrikten sorumluyken; ön tekerlekler yalnızca direksiyondan gelen yönlendirmeleri uyguluyor. Ön tekerleklerin tahrikten yoksun olması dönüş kabiliyetinde esneklik sağlıyor. Özellikle dar alanlarda yapılan dönüşlerde ortaya çıkan bu avantaj, drift sporlarında arkadan itişli arabaların tercih edilmesine neden oluyor.
  • Yüksek performans: Daha kolay hızlanma ve frenleme kabiliyeti arkadan itişli arabaların ağırlık dengesinin sunduğu bir diğer avantaj. Bu özellik aynı zamanda daha yumuşak bir sürüş deneyimi sağlıyor.
  • Yük taşıma: Arkadan itişli araçlar yük taşıma konusunda önden çekişlilere göre daha güçlü bir performans sunuyor. Araca römork veya treyler bağlandığında ortada kalan itiş gücü daha dengeli şekilde sürülmesini sağlıyor.
  • Düşük onarım maliyeti: Arkadan itişli arabalarda aks tasarımı tek parça olduğu için alttan alınan hasarların onarımı basit ve ucuz şekilde gerçekleştirilebiliyor. Ticari amaçla kullanılan çoğu motorlu taşıtın arkadan itişli düzenle üretilmesi bu durumdan kaynaklanıyor.

YORUM YAZ

nineteen + fourteen =