Avrupa Birliği’nde satılan tüm lastikler AB etiketi adı verilen zorunlu lastik etiketine tabi olarak üretiliyor. Peki farklı semboller barındıran bu etiket nasıl okunmalı?
Lastik AB etiketi üç kritere göre lastiğin çevre ve güvenlik özellikleri hakkında bilgi veriyor: Yakıt verimliliği, ıslak zeminde frenleme ve gürültü seviyeleri. Lastik etiketi üzerinde yer alan sınıflandırmalar hakkında bilgi sahibi olmak daha fazla yol güvenliği, daha az kirlilik ve daha iyi yakıt ekonomisi sunan seçeneklere yönelmek için işe yarayabilir.
Lastik AB etiketindeki sınıfların anlamları nelerdir?
Şimdi gelin lastik AB etiketindeki üç temel lastik performansını simgeleyen sınıfların anlamlarını detaylıca ele alalım.
-
Yakıt verimliliği
Bir lastiği yakıt açısından verimli kılan özellikler nelerdir diye merak ediyorsanız, bu sorunun cevabı yuvarlanma direncinde gizli. Lastik AB etiketleme kriterleri de yakıt verimliliğini derecelendirmek için lastiğin yuvarlanma direncini göz önünde bulunduruyor.
Yuvarlanma direnci lastiğin hareket yönünün tersine etkiyen kuvveti temsil ediyor. Bir lastik yol boyunca yuvarlandıkça sürtünme yaratıyor, sürtünme ne kadar yüksekse lastiği yuvarlamak için o kadar fazla enerji gerekiyor. Bu da motorun daha fazla çalışmasına ve daha fazla yakıt kullanılmasına neden oluyor.
Peki lastik AB etiketlerinde yakıt verimliliği nasıl sınıflandırılır? Yakıt verimliliği etiket üzerinde renk kodlu bir ölçekte A, B, C, D, E, F ve G sınıflarıyla gösteriliyor. Yeşil renkli A sınıfı en yüksek yakıt verimliliği sınıfını temsil ederken, kırmızı renkli G sınıfı ise en düşük verimliliği simgeliyor. G sınıfı yerine A sınıfına sahip bir lastiği tercih ederek her 100 km’de 0,5 litre benzin tasarrufu yapmak mümkün. Ancak yakıt verimliliğini etkileyen başka faktörler de olduğu için bu genellemenin her otomobil için geçerli olmadığını belirtmek gerekiyor.
Yakıt verimliliğini başka neler etkiler diye düşünüyorsanız aerodinamik, araç ağırlığı, motor tipi, sürüş tarzı, lastik basınç seviyesi, hızlanmalar ve genel trafik koşulları en temel faktörlerin başında geliyor.
-
Islak zeminde sürüş hakimiyeti
Islak zeminde sürüş hakimiyeti yüksek lastikler, kaygan yollarda daha kısa fren mesafesine ve yağmurda güvenli sürüş için elzem olan suda kızaklama direncine sahip oluyor. Lastik AB etiketi üzerinde yer alan ıslak yolda tutuş özelliği A, B, C, D, E, F ve G sınıfları ile temsil ediliyor.
Islak zeminde sürüş hakimiyeti nedir diye merak ediyorsanız, etiket üzerindeki değerlerin ıslak zeminde 50 km/s hızla ilerleyen bir aracın durma mesafesine göre ölçüldüğünü belirtmek gerekiyor. AB etiketinde en iyi yol tutuş derecesine sahip lastikler ortalama bir araca takılan kötü dereceli lastiklere göre %30 daha kısa durma mesafesi sunuyor. Islak zeminde sürüş hakimiyeti güvenlik açısından hayati öneme sahip olduğu için lastik seçiminde derecesi yüksek olanları tercih etmekte yarar var.
-
Gürültü seviyesi
Lastik AB etiketinde bulunan gürültü seviyesi sınıfı üç siyah dalga ile temsil ediliyor. Desibel cinsinden hesaplanan gürültü seviyeleri arasında tek siyah dalga en iyi performansı, üç siyah dalga ise en kötü performansı simgeliyor. Bu durum, AB etiketindeki dalgalar ne kadar fazla ise lastikler de o kadar gürültü çıkarıyor anlamına geliyor. Her bir dalga arasında 3 desibellik bir seviye farkı bulunuyor. Ancak desibel ölçümleri logaritmik bir şekilde ilerlediği için 3 desibellik bir farkın sanıldığından daha fazla olduğunu belirtmek gerekiyor.
AB gürültü etiket sınıfı neyi ölçüyor diye merak ediyorsanız kabin içi gürültüden bağımsız olarak yalnızca lastiğin dış yuvarlanma gürültüsünü ölçüyor. Daha düşük gürültü sınıfına sahip lastikleri tercih ederek çevre kirliliği bir nebze de olsa azaltmak mümkün.