Twin Scroll Turbo (Çifte Sarmal Turbo) Nedir?

2 Gösterim

Twin Scroll Turbo temelinde egzoz manifoldundan gelen gazın iki ayrı kanalda turbine iletilmesi ile görevli bir tasarımdır. Twin Scroll Turbo ile geleneksel turbo sisteminin farkları nelerdir? Twin Scroll Turbo’nun avantajları ve dezavantajları nelerdir? Toyota Türkiye olarak konuya dair merak edilenleri cevapladık!

Sistemin fayda ve eksik yönlerini anlamak için turbo şarjların çalışmasını tekrar hatırlayalım;

image 13

Egzoz manifoldundan çıkan gazların “Turbine Wheel” türbini dönmeye zorlaması ve bu dönüşün türbinin bağlı olduğu karşı tarafındaki türbini “Compress Wheel” döndürerek motorun içerisine daha fazla hava akışı sağlamaktır.

Geçmişte turboşarj setupları gelen havayı görselde olduğu gibi dümdüz bir kanal üzerinden iletmekteydi (Hala çokça system bu şekilde çalışmakta veya Değişken Geometrili Turboya sahiptir.).

Bu sistemin avantajı kompakt ve tasarımının kolay olmasıdır.

Her silindir yandığında ve egzoz gazını serbest bıraktığında yanmadan kaynaklanan bir basınç dalgasına sebep olur, bu basınç dalgası gazların toplandığı bölgede “collecter” birbirlerine çarparak şiddetini azaltır ve bu durum turbine gidecek gazın “ittirici gücün” zayıflamasına neden olur. Sonuç olarak performans kaybı ve verimsizlik yaşanacaktır. Turbo Lag’ının temel sebebidir.

image 11

*Sol geleneksel turbo sistemi, sağ taraf ise çift sarmal turbo.

Sağ tarafta görünen Çift Sarmal Turbo sistemi egzoz manifoldundan gelen gazları iki ayrı kanala yollamaktadır. Tabi bunun mümkün olması için egzoz manifoldunun da gazları ayırıyor olması gerekmektedir ve ayrı bir tasarım gerektirir.

Ateşleme sırası 1-3-4-2 olan bir 4 silindirli bir motorda (RX500h) 1 ve 4 ile 2 ve 3 ayır ayrı gruplandırılır.

image 10

Egzoz gazı darbeleri (verimsizliğe yol açan) ayrıştırılarak birbirlerine olan çarpması azaltılmıştır ve böylece verimi arttırılmıştır bu vesile ile daha güçlü basınç dalgaları iki ayrı koldan türbine iletileceğinden daha güçlü bir kompresyon türbini devri yakalanacaktır.

image 12

Bu sistemde sayesinde kayıplar azalacağından turbo çok daha düşük devirlerde devreye girebilmeye başlayacaktır. Böylece daha güçlü bir hızlanma elde edilmektedir.

Sistemin dezavantajı, iletim borusu bölündüğü için yüksek devirlerde ise gazlar ayrı kanallardan devam etmek üzere ayrılacaktır ve gaz akışı için kalan hacim geleneksel sisteme göre daha küçük kalacatır. Bununla beraber egzoz manifoldundan itibaren farklı bir tasarım gerektirdiğinden ötürü karmaşık ve pahalıdır. Buna rağmen hala birçok spor araba üreticisi yüksek hızlanma kazanabilmek adına bu sistemi kullanmaktadır.

Twin Scroll Turbo’nun kullanıldığı araçlar; MKV Toyota Supra, Lexus RX500h.

Temel farkları maddeleyecek olursak;

  • Tek kanallı turbolar sadece termal ve kinetik enerji kullanırken, çift sarmallı sistemler ekstra olarak egzoz gazı darbelerini de kullanır.
  • Tek kanallı turbolar düşük devirlerde (RPM) güçsüz, yüksek devirlerde kuvvetli iken, çift sarmallı turbolar yüksek devirlerde güçsüz ancak düşük devirlerde çok kuvvetlidir.
  • Çift sarmallı turbo kütleyi harekete geçirme konusunda tek kanallı sisteme göre daha faydalı olduğu için yakıt ekonomisine katkılıdır.

Otomobil dünyasına ve araç ekipmanlarına dair ayrıntılı bilgiler için Toyota Türkiye Blog sayfamıza göz atabilirsiniz.