Araba Çekişi Nedir? Arabanın Çekişi Neden Düşer?

218 Gösterim

Araçta çekiş düşüklüğü sürüş konforunu büyük oranda değiştirebilir. Motorun güç kaybetmesi aracın hızlanma rutinini değiştirdiği gibi uzun yolda çeşitli problemlerle karşılaşmanıza neden olabilir. Bu noktada motor türlerinin farklı etkilerle çekiş gücünün düşmesi söz konusu olur. Peki, araba çekişi neden düşer? Dizel aracın çekişten düşme sebepleri nelerdir? Benzinli ve elektrikli motorlarda çekiş gücü nasıl düşer?

Bu yazımızda tüm bu sorulara yanıt bulabilirsiniz. Çekiş gücü konusundan önce daha temel bilgi edinmek için “Beygir Gücü ve Motor Gücü Nedir?” başlıklı ayrıntılı yazımıza göz atabilirsiniz.

Araba Çekişi Nedir?

Araba çekişi, bir aracın motor gücünün tekerlekler üzerindeki etkisini ifade eden bir terimdir. Bu terim, aracın tekerleklerine uygulanan kuvvetin miktarını ve yönünü ifade eder. Araba çekişi, bir aracın hızlanma, ivme kazanma ve yük taşıma yeteneklerini belirler. Araba çekişi, genellikle iki farklı türde ifade edilir:

Ön çekiş, bir aracın sadece ön tekerleklerine güç uygulandığı durumu ifade eder. Ön çekişli bir araçta, motor gücü sadece ön tekerleklere iletilir ve bu tekerlekler aracın hareketini sağlar. Ön çekiş, düşük maliyetli, hafif ve yakıt ekonomisi sağlayan araçlarda sıkça kullanılan bir sistemdir.

Arka çekiş, bir aracın sadece arka tekerleklerine güç uygulandığı durumu ifade eder. Arka çekişli bir araçta, motor gücü arka tekerleklere iletilir ve bu tekerlekler aracın hareketini sağlar. Arka çekiş, daha sportif performans sağlayabilen ve yük taşıma kapasitesi daha yüksek olan araçlarda tercih edilir.

çekiş kontrolü uyarı göstergesi

Arabanın Çekişi Neden Düşer?

Araba çekişinin düşmesinin pek çok farklı nedeni olabilir. Arabanın kendisinden kaynaklanan sorunların yanı sıra dış koşullar da konu üzerinde etkili olabilir. Şimdi çekiş düşmesine dair nedenleri yakından inceleyelim.

Motor Problemleri

Arabada motor problemleri, çekişin düşmesine neden olabilir. Bir aracın çekişinin azalmasının farklı sebepleri olabilir, ancak motor problemleri bu durumda yaygın bir etkendir. Motor problemleri, motorun yeterli güç üretememesine veya gücün tekerleklere iletilmesinde sorun yaşanmasına neden olabilir.

Örneğin, motorun yakıt sisteminde bir sorun varsa, yakıtın yeterince verimli bir şekilde yanmaması veya yakıt akışının kesintiye uğraması gibi sorunlar meydana gelebilir. Bu da motorun gücünü azaltabilir ve sonuç olarak çekişi düşürebilir. Ayrıca, motorun içindeki pistonlar, valfler, segmanlar veya diğer parçalarda aşınma veya hasar meydana gelebilir. Bu da motorun performansını etkiler ve çekişin azalmasına neden olabilir.

Şanzıman Problemleri

Arabada şanzıman problemleri, çekişin düşmesine neden olabilen önemli faktörlerden biridir. Şanzıman, motor gücünü tekerleklere aktaran ve vites değişimini sağlayan bir bileşendir. Şanzıman problemleri, çeşitli sebeplerle ortaya çıkabilir.

Örneğin, şanzıman yağı eksik veya kirlenmiş olabilir, bu da sürtünmeyi artırır ve gücün kaybolmasına yol açabilir. Ayrıca, şanzıman dişlileri, debriyaj veya hidrolik sistemdeki arızalar, vites geçişlerinde sorunlara neden olabilir. Bu tür problemler; çekişin azalmasına, kaymalara ve vites geçişlerinde zorluklara yol açabilir.

Lastik Durumu

Arabada lastik durumu, çekişin düşmesine neden olabilen önemli bir faktördür. Lastikler, aracın yol yüzeyi ile temasını sağlayan unsurlardır ve çekişin kalitesini etkiler. Eğer lastikler aşınmış, düzensiz aşınmış,  veya yanlış hava basıncına sahipse çekiş performansı azalır.

Aşınmış veya yanlış desenli lastikler, yol tutuşunu ve çekişi olumsuz etkilerken düzensiz aşınmış lastikler aracın dengesini bozabilir. Ayrıca yanlış hava basıncı lastiklerin yüzey alanını etkiler ve yol tutuşunu azaltır. Bu nedenle, lastiklerin düzenli olarak kontrol edilmesi, aşınma durumlarının izlenmesi ve gerektiğinde değiştirilmesi önemlidir.

Süspansiyon Sorunları

Süspansiyon sistemi, aracın yoldaki titreşimleri absorbe ederek sürüş konforunu ve yol tutuşunu sağlar. Eğer süspansiyon sisteminden kaynaklanan bir sorun varsa, çekiş performansı etkilenebilir. Örneğin, aşınmış veya sıkışmış süspansiyon parçaları, tekerleklerin yol yüzeyine tam olarak temas etmesini engeller ve çekişi azaltır. Ayrıca, sıvı sızıntıları veya hava süspansiyon sisteminin arızası da çekiş problemlerine yol açabilir.

Diferansiyel Problemleri

Diferansiyel, motor gücünün tekerleklere aktarılmasını sağlayan ve dönme hareketini kontrol eden bir bileşendir. Eğer diferansiyelde bir sorun varsa, çekiş performansı etkilenebilir. Örneğin, diferansiyel yağının eksik veya kirlenmiş olması, sürtünmeyi azaltarak güç kaybına yol açabilir. Ayrıca, diferansiyel dişlilerinde hasar, aşınma veya sıkışma durumunda çekiş kaybı yaşanabilir. Diferansiyel problemleri, tekerleklerin dönüş hızları arasındaki eşitsizlik veya kaymalara neden olabilir.

Hava Koşulları

Özellikle kaygan yüzeylerde veya zorlu hava koşullarında çekiş problemleri ortaya çıkabilir. Yağmur, kar, buzlanma veya çamurlu yol gibi hava koşulları, tekerleklerin yol yüzeyiyle uyumunu etkiler ve çekişi azaltır. Lastiklerin yol tutuşu düşer ve araç hızlanırken veya virajlarda kaymalar meydana gelir. Bu durumda, araç sahipleri kış lastikleri veya kar zinciri gibi uygun ekipmanları kullanarak çekişi artırabilirler. Ayrıca, hızı düşürmek, frenlemeleri dikkatli yapmak ve direksiyonu kontrollü kullanmak da önemlidir.

Dizel Araçta Çekişin Düştüğü Nasıl Anlaşılır?

Dizel araçlarda çekişin düştüğünü anlamak için şu belirtiler gözlemlenebilir. İlk olarak dikkat edilmesi gereken aracın yavaş hızlanma durumu, normalden daha yavaş ivme kazanması veya hızlanmasıdır. Zorlanma ve güç kaybı, eğimli yollarda veya hızlanma gerektiren durumlarda aracın zorlanması ve motor gücünde belirgin bir azalma hissedilmesi de çekiş düşüklüğünün habercisi olabilir.

Kaygan veya ıslak yüzeylerde tekerleklerin kayması, aracın direksiyon komutlarına yavaş veya isteksiz bir şekilde tepki vermesi de bu belirtiler arasında yer alır. Bir diğer belirti ise yakıt verimliliğinde azalma, normal kullanımda beklenenden daha düşük yakıt verimliliğinin çekiş düşüklüğü sebepleri listesinde bulunur.

Dizel Aracın Çekişten Düşme Sebepleri

Dizel araçlarda çekişin düşmesine neden olan bazı faktörler vardır:

  • Yanlış yakıt kullanımı, yakıtın kalitesiz olması veya yakıt filtresindeki tıkanıklık, motorun yeterli güç üretememesine ve çekişin azalmasına neden olabilir.
  • Egzoz gazı sirkülasyon (EGR) sisteminin tıkanması veya arızalanması, motor performansını etkiler ve çekişi düşürebilir.
  • Motor parçalarında aşınma veya hasar, gücün tekerleklere doğru bir şekilde iletilmesini engeller ve çekişi olumsuz etkiler.
  • Turboşarj sistemindeki sorunlar, motorun güç üretimini etkiler ve dolayısıyla çekişi azaltabilir.
  • Enjektörlerin tıkanması veya arızalanması, yakıtın düzgün bir şekilde püskürtülmemesine ve dolayısıyla motor gücünün düşmesine neden olabilir.
  • Şanzıman arızaları, vites değişimlerinde sorunlar veya şanzıman yağının eksikliği, gücün tekerleklere aktarılmasını engeller ve çekişi etkiler.
  • Aşınmış, düşük desenli veya yanlış hava basıncına sahip lastikler, yol tutuşunu ve çekişi olumsuz etkiler.

Bunların yanı sıra enjektör sorunları dışında “Benzinli araçta çekiş neden düşer?” sorusunun yanıtını da aynı şekilde vermek mümkündür.

Yokuşta Aracın Çekiş Gücü Düşer mi?

Arabanın çekiş gücü yokuşta düşebilir çünkü yokuş, aracın hareket etmesi için ekstra direnç ve zorluk oluşturur. “Arabam yokuşta çekişten düşüyor.” diyenler için olası nedenlere göz atalım:

  • Yokuş yukarı hareket etmek, aracın karşılaştığı yerçekimi kuvvetine karşı çalışmasını gerektirir.
  • Daha dik bir eğime sahip yokuşlar, çekiş gücünü daha da azaltır.
  • Yokuşlarda tekerleklerin kayması, çekiş gücünün düşmesine neden olabilir.
  • Bazı araçlar, daha küçük motorlar veya düşük güç üreten motorlarla donatılmış olabilir.

Arabanın çekişi neden düşer?” sorusunun en önemli yanıtı ise kuşkusuz yüksek teknoloji ve kalitedir. Bu noktada Toyota uzmanlığı ön plana çıkar. Siz de çekiş ve motor sorunları ile uğraşmadan geçireceğiniz kusursuz sürüş keyfi için Toyota’yı tercih edebilirsiniz.