Söz konusu ikinci el otomobil alımı olunca aracın geçmişi hakkında bazı detaylara hakim olmak gerekiyor. Çünkü daha önce kaza yapmış bir otomobil satın almak ileride çeşitli arızalara neden olabileceği gibi sonraki satışlarda değer kaybı yaşanmasına da neden olabiliyor. Bu durumda kaza ve hasar bildirimlerinin alışveriş sırasında şeffaf bir şekilde yapılması gerekiyor. Yine de her ihtimale karşı alışverişinizi garanti altına almak ve güven problemini ortadan kaldırmak için kazalı otomobillerin nasıl anlaşılacağını bilmenizde fayda var. Kazalı otomobili anlamak için ipuçları arıyorsanız tüm detayları bu yazıda bulabilirsiniz.
Boyalı ve değişen parçalar nasıl anlaşılır?
Bir otomobilin parlak bir dış görünüme veya tertemiz bir motora sahip olması her zaman onun kusursuz olduğu anlamına gelmiyor. İster ağır bir kazaya ister hafif çiziklere maruz kalmış olsun, kusurlu bir otomobili ilk bakışta fark edilmeyecek şekilde onarmak mümkün. Otomobiller kaza sonrasında boya veya parça değişimi gibi uygulamalara ihtiyaç duyuyor. Ancak kimi ufak darbeler çekiçleme yöntemiyle onarılabildiği için parça değişimine gerek duymadan yalnızca boyama işlemi yapılıyor.
Kötü işçiliğe sahip boyalı parçaları ilk bakışta anlamak mümkün olabilir. Ancak profesyonelce uygulanan boyaları anlamak için daha profesyonel yöntemlere ihtiyaç var. Bunun için mikron ölçüm cihazı olarak da bilinen boya ölçüm cihazları oldukça işe yarayabilir. Boya ölçüm cihazları boya katmanları üzerindeki kalınlık farklarını tespit ederek ölçüm yapılan bölgenin daha önce boyanıp boyanmadığını sayısal verilerle ispatlıyor. Yeniden boyanan bir yüzeye macun uygulaması yapıldığı için orijinalinden daha kalın bir yüzey meydana geliyor.
Her kaza yalnızca boya gerektirecek kadar masum olmayabiliyor. Önemli hasarlarda kusurları ortadan kaldırmak için parça değişimi yapılması gerekiyor. Parça değişimi işlemi de boyada olduğu gibi ustalık gerektiren bir uygulama. Ancak geride çıplak gözle görülebilen çok sayıda ipucu bırakıyor. Bu ipuçlarına kaput içinde, bagaj kapağında ve kapı çerçevelerinde bulunan eklem noktalarını dikkatle inceleyerek ulaşmak mümkün. Bu bölgelerde parça değişimi sonrası uygulanan kaynak işlemi belirgin bir şekilde görülebiliyor. Ek olarak vida ve cıvataların durumunu da kontrol etmek gerekiyor. Birbirinden farklı vidaların kullanılması ya da cıvatalarda bulunan deformasyonlar o parçaların daha önce sökülüp takıldığı anlamına geliyor.
Kaputu açtıktan sonra ön ızgaranın üstündeki kirişlerde fabrika tarafından puntalanan bilgi etiketleri göremiyorsanız kazalı bir aracı inceliyor olabilirsiniz. Arabanın kapılarını açtıktan sonra sütunlar üzerinde yer alan lastik basınç bilgilerini veya hava yastığı uyarılarını gösteren etiketler de önemli bir ipucu olabilir. Tavan ile yan kaportanın birleştiği noktalardaki puntaları kontrol ederek aracın takla atıp atmadığı konusunda fikir sahibi olmak da mümkün. Eğer puntalar arasındaki mesafeler eşit ölçüde değilse tavan değişmiş olabilir. Son olarak kaput içindeki boyalı bölümlerin parlak bir yüzeye sahip olup olmadığına dikkat edebilirsiniz. Bu bölgeler fabrikada daldırma usulüyle boyandığı ve cilalanmadığı için mat bir yüzeye sahip oluyor.
Tramer kaydı nasıl sorgulatılır?
Kazalı bir otomobili el ve göz yordamıyla anlayabilmek için bazı ipuçlarına sahip olabilirsiniz. Ancak daha kesin bir sonuç almak her zaman için daha faydalı. Gelişen teknolojiler otomobillerin geçmişleri hakkında daha doğru ve kesin bilgiler verebiliyor. Bunların başında tramer sorgulaması geliyor. Satın almak istediğiniz aracın resmi kayıtlarda yer alan hasar raporlarını veya hasar kaydı miktarını öğrenmek için tramer sorgulaması yaptırabilirsiniz.
Tramer sorgulaması için aracın plakasını boşluk bırakmadan 5664’e göndermeniz yeterli. Eğer şasi numarasıyla sorgulama yapmak istiyorsanız HASAR boşluk S boşluk şasi numarası şeklinde yazacağınız SMS’i 5664’e gönderebilirsiniz. Sistem tarafından size iletilecek mesajda resmi kayıtlara girmiş hasar kayıtlarına kolaylıkla ulaşabilirsiniz. Bu sorgulamaların GSM operatörleri tarafından ücretlendirildiğini belirtmek gerekiyor. Tramer kayıtları resmi verilere dayandığı için her zaman yüzde yüz doğrulukla çalışmayabilir. Çünkü kazalar sigortaya bildirilmediğinde resmi kayıtlara girmiyor. Resmi kayıtlara girmeden onarılan kazalı bir otomobilin boyalı ve değiştirilmiş parçaları hakkında en net bilgilere ulaşmak için ekspertiz hizmeti veren profesyonel kurumlara başvurmalısınız.