Mild Hybrid (Yarı Hibrit) Nedir?

29 gösterim

Otomotiv sektörü yeni teknolojilerle yakıt verimliliğini artırmaya ve fosil yakıtların çevreye verdiği zararı azaltmaya devam ediyor. Toyota’nın öncülüğünde geliştirilen elektrikli ve benzinli motora sahip tam (full) hibrit otomobiller bu anlamda önemli bir başarı karnesine sahip. Öne çıkan bir diğer teknoloji de yarı hibrit olarak bilinen mild hibrit teknolojisi.

MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), yani yarı hibrit elektrikli araçlarda 48 Voltluk bir batarya ve marş motoru görevi üstlenen bir elektrik motoru bulunuyor. Mild hibritlerin bataryasında biriktirilen enerji ise içten yanmalı motoru çalıştırmak ve aracın hızlanmasına destek olmak için kullanılıyor. MHEV nedir ve tam hibritlerle arasındaki farklar nelerdir sorularına net cevaplar bulmak için her iki teknolojinin özelliklerine göz atmakta fayda var.

Toyota Full Hybrid ve Mild Hybrid Arasındaki Farklar Nelerdir?

Tam hibrit ve yarı hibritler benzer çalışma prensiplerine sahip olsa da aralarında önemli farklar bulunuyor. Toyota Full Hybrid ve Mild Hybrid karşılaştırmasına göz atarak aralarındaki avantajlı ve dezavantajlı durumlar hakkında fikir sahibi olmak mümkün.

Toyota Full Hybrid Özellikleri

  • Tam hibrit otomobiller güçlü elektrik motoru sayesinde benzinli motora ihtiyaç duymadan hareket edebiliyor.
  • Kalkışta ve düşük hızlı sürüşlerde elektrik motoru kullanılarak önemli bir yakıt tasarrufu sunuyor.
  • Hibrit aküsü, araç hareket halindeyken fren pedalına basıldığı ve basılmadığı iki durumda da şarj oluyor.
  • Full hibrit araçlarda bir jeneratör ve bir elektrik motoru bulunuyor. Jeneratör aynı zamanda elektrik motoru görevi de üstleniyor.
  • Full hibrit araçlar şehir içinde yaklaşık %50, şehir dışında yaklaşık %19 yakıt tasarrufu sağlıyor. Karma kullanımda ise kullanıcılarına %30’luk bir avantaj veriyor. (Ortalama tasarruf verileri Corolla Hybrid’e aittir.)
  • Toyota’nın ortalama 200 Volt gücüne sahip hibrit aküsü, aracın ömrüyle eşdeğer bir kullanım vadediyor.
  • Yalnızca otomatik vites seçeneğiyle sunulan Toyota full hibritler kullanıcılarına sarsıntısız, sessiz ve konforlu bir sürüş imkanı veriyor.
  • Toyota Full Hybrid otomobillerde hibrit teknolojisinin amacına uygun olarak daha çevreci ve ekonomik benzinli motorlar kullanılıyor.
  • Şehir içi sürüşlerde yolculuk süresinin neredeyse %50’si elektrikli motorla sürdürülüyor.
  • Elektrikli motorun mümkün olan maksimum derecede kullanılmasını sağlayan EV (Elektrikli Araç) Modu bulunuyor.
  • Benzinli motorun çalışmadığı zamanlarda daha sessiz bir sürüş deneyimi sunuyor.
  • Toyota Touch ekranındaki enerji monitörü sayesinde şarj durumu ve enerji kullanımı hakkında simüle edilmiş bilgilere erişilebiliyor.
  • Benzinli motorla devam edilen sürüşlerde hibrit aküsü şarj edilebiliyor.

Mild Hybrid Özellikleri

  • Yarı hibritlerde elektrikli motor, benzinli veya dizel motora destek amacıyla kullanılıyor. Bu da yalnızca elektrikli motor kullanılarak sürüş yapılamayacağı anlamına geliyor.
  • Mild hibritlerin aküsü marş motoru işlevi görmesine rağmen kalkışlar geleneksel benzinli veya dizel motorlar ile yapılıyor.
  • Tam hibritlere benzer şekilde, hibrit aküsü araç hareket halindeyken frene basıldığında şarj edilebiliyor. Ancak bazı modellerde araç hareket halinde ve frene basılmadığında şarj etmeyebiliyor.
  • Mild hibritlerde yalnızca bir adet elektrik motoru bulunuyor.
  • Yakıt tüketiminde ortalama olarak %3-10 arası bir avantaj sunuyor.
  • 48 Voltluk güç kapasitesine sahip mild hibrit aküsünün ömrü hakkında net bir bilgi bulunmuyor.
  • Hem otomatik hem manuel vitesli şanzıman seçenekleriyle sunuluyor.
  • Mild hibritlerin dizel motorlu modelleri, benzinli Toyota Hybrid’e göre 14 kat daha fazla NOx (azot oksit) salımı ve %37 daha fazla CO2 (karbondioksit) salımı yapıyor.
  • Yarı hibritlerin geleneksel benzinli ve dizel motorları yalnızca gaz pedalına basılmadığı durumlarda devre dışı kalıyor. Gaza basıldığında tekrar devreye girerek yakıt tüketimine devam ediyor. Bu durum aynı zamanda sessiz sürüş süresinin daha kısa olacağı anlamına geliyor.
  • Yalnızca elektrikli motorun kullanıldığı EV (Elektrikli Araç) modu bulunmuyor.
  • Akıllı teknolojilerle desteklenmiş bir enerji monitörü bulunmadığı için hibrit aküsünün şarj durumunu kontrol etmek mümkün olmuyor.
  • Tam hibritlerin aksine, mild hibritlerde benzinli ve dizel motorların aküyü şarj etme özelliği bulunmuyor.

YORUM YAZ