Lastik Hız Endeksi Nedir?

33 gösterim

İster yaz lastiği olsun ister kış lastiği, yeni bir lastik alırken teknik özelliklerin göz önünde bulundurulması gerekiyor. Çünkü lastiğin performansını ve araca uygunluğunu belirleyen çok sayıda faktör mevcut. Bu noktada sürücülerin yardımına lastiklerin yan duvarında (yanağında) yer alan referans bilgiler koşuyor. Lastik yanağındaki kabartmalı ifadelerde sırt genişliği ve jant boyutu gibi ebat bilgilerinin yanı sıra lastik hız ve yük endeksi de yer alıyor.

Örneğin üzerinde 215/45/R17 94H bilgileri bulunan bir lastikte H harfi hız endeksini ifade ediyor. Harflerle ifade edilen hız endeksi, lastiğin güvenli bir şekilde kullanılabileceği maksimum hızı gösteriyor. Her harfe karşılık gelen maksimum hız değerlerini lastik hız endeksi tablosunda görmek mümkün. Tabloya göre lastik hız endeksi H olan bir otomobilin 210 km/s hız sınırını geçmemesi gerekiyor. Yaygın olan diğer hız endeksi değerleri ise şu şekilde:

  • T, 190 km/s
  • U, 200 km/s
  • H, 210 km/s
  • V, 240 km/s
  • Z, 240+ km/s

Lastik yük ve hız endeksi değeri önemli bir parametre olsa da sürüş tarzını buna göre yönlendirmek her zaman doğru olmayabilir. Çünkü lastik hız endeksi, otoyollardaki maksimum hız sınırını ifade etmiyor. Endeks değerleri laboratuvar simülasyonlarıyla belirlenirken lastiğin gerçek kapasitesini etkileyen faktörler göz ardı ediliyor. Ulaşılabilecek maksimum hızda lastiklerin ne kadar şişirildiği, yolun sıcaklığı, lastik sırtının yaşı ve durumu da önemli rol oynuyor.

Lastik Yük Endeksi Nedir?

Lastik seçiminde dikkat edilmesi gereken değerlerden bir diğerini ise lastik yük endeksi oluşturuyor. Bu noktada lastik yük hız endeksinin birbirini etkileyen değerler olduğunu belirtmekte fayda var. Çünkü lastik yük endeksi, lastik hız endeksiyle belirlenen maksimum hızda hareket ederken bir lastiğin taşıyabileceği maksimum yükü ifade ediyor.

215/45/R17 94H bilgilerine sahip bir lastikte hız endeksinin önündeki 94 sayısı lastik yük endeksini temsil ediyor. İki veya üç harfli sayılarla belirtilen bu değer lastik yük ve hız endeksi tablosunda farklı taşıma kapasitelerine denk geliyor. Tabloya göre 94 yük endeksine sahip bir lastik maksimum hızdayken en fazla 670 kilogram ağırlık taşıyabiliyor. Bu değer lastik sayısıyla çarpıldığında aracın kendi ağırlığı da dahil olmak üzere taşınabilecek maksimum yük kapasitesi elde ediliyor.

Araç üreticisi tarafından önerilen değerlerden daha yüksek yük endeksine sahip lastikleri tercih etmek çeşitli avantaj ve dezavantajları beraberinde getiriyor. Rüzgâra karşı daha yüksek araç dengesi, direksiyon hareketlerine daha iyi tepki veren hassas bir sürüş, daha iyi viraj dönüşleri ve sportif sürüş esnasında daha güvenilir kontrol imkânı yüksek yük endeksinin avantajları arasında. Ancak bu durum aynı zamanda yüksek maliyet, daha konforsuz sürüş ve yakıt tüketimini artıran yüksek yuvarlanma direnci gibi dezavantajlara da sahip.

Lastik Seçiminde Hız Endeksi Önemli Midir?

Lastik hız endeksi, ebat bilgileri gibi lastiğin fiziksel özelliklerini ifade etmediği için genellikle göz ardı ediliyor. Oysa lastik hız endeksi önemli mi diye merak edenler, lastik seçiminde bu değerin hayati öneme sahip olduğunu bilmeli. Lastik hız endeksinin aracın azami hız sınırının üzerinde olması gerekiyor. Hız endeksinin artması lastiğin hızlanma, frenleme ve yüksek hızda viraj alma koşullarıyla daha iyi başa çıkabileceği anlamına geliyor. Ayrıca gelişmiş yakıt verimliliği de sunabiliyor.

Ancak yine de araç üreticisi tarafından belirlenen sınırlar dahilinde seçim yapmak gerekiyor. Çünkü önerilen talimatlara uymayan lastikler kullanmak, istenmeyen sonuçları beraberinde getirebiliyor. Örneğin yanlış seçilmiş lastikler direksiyon hareketlerine farklı tepkiler vererek sürüşü tehlikeye sokabiliyor veya olası bir kaza durumunda sigorta şirketleri lastik hız endeksinin yanlış olduğuna dayanarak ödeme yapmayı reddedebiliyor.

YORUM YAZ