İçten yanmalı motorların çalışma prensibine dair bir terim olan rölanti bir tür dengeyi ifade eder. Araç modellerine ve motor tiplerine göre aracın rölantide kaldığı değer değişiklik gösterebilir. Ama genel olarak motor devrinin 500 -1000 devir/dakika arasında olması rölantide kalmak olarak tanımlanabilir. Bu değerin yaklaşık olarak bilinmesi sürücünün aracını tanıması için oldukça önemlidir. Aracı bu şekilde yakından tanıyabilmek için ise öncelikle sistemi anlamak ve rölanti ne demek, bu denge ne ifade eder onları bilmek gerekir.
Rölanti Nedir?
Rölanti, aracın çalışabileceği en düşük devir sayısına denir. Gaz pedalına basılmıyorken bile rölantideki araç çalışmaya devam eder. Motorun minimum çalışma devri olarak da tanımlanabilir. Motor çalışmaya devam etse de rölanti durumdaki araç yol almaz. Ama kalkmaya hazır olarak bekler. Düz vitesli bir araç vites boştayken veya herhangi bir viteste bile olsa debriyaj pedalına basılması sayesinde rölantide stop etmeden çalışmaya devam eder. Araç vitesi boştayken veya viteste bile olsa debriyaj pedalı basılı konumda aktarma organlarına dönüş hareketini iletmez. Bu da motor çalışsa bile tekerler dönmez, araç da hareket etmez demektir.
Rölanti Motoru Ne Demek?
Rölanti motoru ya da rölanti valfi, rölanti devrini ayarlayan araç parçasına nedir. Yeni nesil araçlarda yer alan bu kumanda, rölanti hızının ayarlanmasından sorumludur. Bu parçanın olduğu araçlarda rölanti hızı bir elektronik kontrol ünitesi tarafından otomatik olarak algılanır. Eski araçlarda bu parça yer almayabilir. Eğer siz de bu tür eski bir araç kullanıyorsanız ve daha konforlu, güvenli sürüş deneyimi için yeni bir araç satın almayı düşünüyorsanız Toyota modellerini inceleyebilirsiniz.
Rölanti Motoru Arızası Nasıl Anlaşılır?
Eğer aracınız rölanti durumundayken bile stop ediyorsa ya da bu süreçte devirde dalgalanmalar yaşanıyorsa rölanti motorunda bir arıza var demektir. Tabii burada aracın ateşleme sisteminde, enjeksiyon ve supap sistemlerinde bir sorun olmadığından emin olmanız gerekiyor. Eğer buralarda bir hasar ya da performans düşüklüğü varsa bu rölanti arızası olarak anlaşılabilir. Eğer bu sistemlerde sorun yoksa rölanti motorunun kontrol edilmesi gerekir. Motorun kendisinde bir hasar oluşmuş olabilir. Gaz kelebeği ya da diğer parçalar aşırı kirlendiği için tıkanabilir ve bu da rölanti motorunun çalışmasını önleyebilir. Bu durumda bu parçaların temizlenmesi gerekir.
Rölanti İle İlgili Sıkça Sorulan Sorular
Rölanti Ayarı Nedir?
Rölanti ayarı; motorun stop etmeden, her an hızlanabilecek durumda bulunduğu devir sayısına denir. Her araç için bu değer farklı olabilir. Genellikle 500 – 1000 devir/dakika arasındadır.
Rölanti Ayarı Nasıl Yapılır?
Rölanti ayarı aracın türüne göre farklı şekillerde yapılabilir. Eski arabalar ve karbüratörlü araçlarda bir vida ile rölanti ayarı yapılır. Söz konusu vida el ya da tornavida yardımı ile çevrilerek ayarlanabilir. Devir ortalama değer olan 500 – 1000 devir/dakika arasında aracın modeline ve tipine göre sabitlenir. Yeni nesil araçlarda rölanti motoru, elektronik gaz kelebeği ve enjektörler sayesinde araç rölanti ayarını otomatik olarak yapar. Şöyle ki:
- Eski tip benzinli araçlarda ayar, karbüratör üzerinden yapılır. Motor üzerinde yer alan ayar vidası ile motorun içerisine giren hava miktarı ayarlanarak rölanti devri artırılıp azaltılabilir.
- ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi) ile kontrol edilen yeni nesil araçlarda gaz pedalı ile gaz kelebeği arasında bir sensör bulunur. Bu sensör gaza basılmadığı zamanlarda bile ölçüm yaparak rölanti ayarını otomatik olarak yapar.
- Dizel araçlarda rölanti devri, enjektörlere gönderilen yakıt miktarı doğrultusunda otomatik olarak ayarlanır.
Rölanti Ayarı Gereğinden Düşük ya da Yüksek Olursa Ne Olur?
Araç rölantisi olması gerekenden düşük olursa gün içerisindeki ilk ateşlemelerde araç stop edebilir. Isındıktan sonra stop etme sorunu ortadan kalksa da araç çok sarsılarak çalışır. Bu da hem konforsuz bir sürüş tecrübesi yaratır hem de aşırı sarsıntı araç parçalarına hasar verebilir. Rölanti gereğinden yüksek olursa yakıt tüketimi artar. Çalışmak için sürekli fazla gaz verilmesine ihtiyaç duyulan araçta zaman içerisinde ciddi sorunlar görülebilir.