Stepne lastik, kısaca yedek lastiktir. Yolda kalma fikri kulağa pek hoş gelmese de çoğu sürücü bu deneyimi mutlaka yaşıyor. Yolda bulunan küçük bir çivi veya sert yüzeyli bir taş parçası bile lastiklerin patlamasına sebep olabiliyor. Bu gibi durumlara hazırlıklı olmak için en iyi çözüm ise stepne lastik bulundurmak.
Bir yedek lastiğe sahip değilseniz, son stepnesiz yolculuğunuzu onu satın almaya giderek yapmak iyi bir fikir olabilir. Çünkü stepneler sürüş güvenliğinin tehlikeye düştüğü durumlarda hayat kurtarıcı bir özellik taşıyor. Patlamış bir lastikle yolculuk yapmak jantlara zarar vermekle kalmıyor, yol güvenliğini de tehlikeye atıyor. Bütçenize en uygun lastiği almak için stepne fiyatlarını iyice araştırmalı ve aracınız için uygunluğundan emin olmalısınız.
Stepne Lastik Ne İşe Yarar?
“Beklenmeyeni beklemek” güvenliğe önem veren ve arabasını seven sürücülerin takınması gereken bir tutum. Çünkü herhangi bir yolculukta bile hayal dahi edilemeyen tecrübelerin yaşanabiliyor. Lastik patlaması da bu tecrübeler arasında en yaygınlarından biri. Arabanın tekeri patladığında ne yapması gerektiğini bilmeyenlerin yardımına stepne lastikler koşuyor.
Stepne lastik yolda kalma durumlarında patlayan lastikle değiştirilerek sürüşün güvenli bir şekilde devam etmesini sağlıyor. Ancak yedek lastiklerle ilgili dikkat edilmesi gereken bazı hususlar var. Bazı stepne lastiklerin üzerinde ilerlerken araç hızını düşük tutmak gerekiyor. Araç hızının sınırlandırıldığı stepne lastiklerin üzerinde hız sınırları belirtilmektedir. Normal sürüş lastiklerinin aksine acil durumlar için tasarlanan bu lastikler ile 80 km/s hızın üzerine çıkmamaya özen göstermelisiniz.
Aynı şekilde bazı yedek lastiklerin uzun süre kullanılmamasına da dikkat etmeniz gerekiyor. Uzun süre kullandığınızda patlamasına sebep olabilirsiniz. Stepne lastikler ile gidilebilecek maksimum mesafe genellikle 80 km olsa da konuyla ilgili en sağlıklı bilgiyi lastik üreticisinden ve/veya araç kullanıcı el kitabından alabilirsiniz.
Stepne Lastik Ne Zaman Kullanılır?
Araba bagajında bulunanlar hakkında fikir sahibi değilseniz sürüş risklerini en aza indirmek ve acil durumlarda çözüm bulmak için bilmenizde yarar var. Güvenliğe önem veren bir sürücünün bagajında mutlaka ilk yardım çantası, acil durum kitleri, kriko seti ve stepne lastiği bulunması gerekiyor. Nitekim bunlara hiç beklemediğiniz bir anda ihtiyacınız olabilir.
Yedek lastik ne zaman kullanılır diye merak ediyorsanız cevabı basit: Lastikler patlayınca. Yeni model araçlar bazı faktörlerden dolayı stepne lastiği olmadan geliyor. Ağırlığı azaltarak yakıt verimliliğini artırma çabası, küçük araçlarda daha fazla kullanım alanı yaratmak, özellikle elektrikli araçlardaki depolama alanı eksikliği ve üretim maliyetlerini azaltmak üreticilerin stepnesiz araç üretme motivasyonlarından bazıları. Eğer aracınızda stepne lastik bulunmuyorsa, stepne yedek lastik yerine lastik onarım kiti bulunmaktadır. Lastik sırtına çivi veya vida saplanması nedeniyle oluşan patlaklar acil durum lastik onarım kitini kullanarak geçici olarak onarılabilir. (Lastik onarım kitinin doğru kullanımı için “Kullanıcı El Kitabına” bakınız. )
Stepne Lastik Nasıl Takılır?
Yedek lastiğin önemi hakkında yeterli bilince sahip olduğunuzu düşünüyorsanız geriye bir tek lastiğin nasıl takılacağını öğrenmek kalıyor. Mevcut lastiğiniz patladığında yedek lastik değişimi için şu talimatları izlemelisiniz:
- Aracın düz bir zeminde, el freni çekili ve çalışmıyor olduğundan emin olmalısınız.
- Yol üzerindeki diğer sürücüleri varlığınızdan haberdar etmek için üçgen levha veya flaşör kullanmalısınız.
- Aracı krikoyla kaldırmadan önce, aletleri ve yedek lastiği bagajdan çıkarmanız gerekiyor.
- Yedek lastik basıncının sürüş için yeterli olduğundan emin olmalısınız.
- Araçtaki tekerleğin bijon somunlarını bijon anahtarı yardımıyla somunlar yerinden çıkmayacak şekilde gevşetin.
- Krikoyu aracın altına yerleştirerek lastiğin yerle teması kesilene kadar çevirin. Ardından bijon somunlarını sökerek tekerleği yerinden çıkarın.
- Stepne lastiğini patlak lastiği çıkardığınız şekilde yerine yerleştirin ve bijon somunlarını lastiği sabit tutacak kadar sıkın. Bu noktada sıkma işlemini çok sert tutmamakta fayda var. Aksi halde kriko düşebilir.
- Kriko yardımıyla aracı indirdikten sonra tekrar stepne lastiğindeki bijon somunlarını anahtar yardımıyla tekrar, bu kez olağanca sert bir şekilde sıkın.
- Kriko ve diğer aletleri bagaja koyduktan sonra düşük hızlarda test sürüşü ile lastiğin güvenilirliğini test edin.