Bir otomobili incelerken sayılarla ifade edilen çok sayıda özellikle karşılaşmak mümkün. Çoğu zaman ne anlama geldiği bilinmeyen ancak performans göstergesi olan bu değerlerden biri de torktur.
Bu kavram, fizikteki en temel anlamıyla döndürme kuvvetini temsil ediyor. Tork ve moment farkı nedir diye düşünenler için bu iki kavramın aynı anlama geldiğini belirtmekte fayda var. Örnek vermek gerekirse, bir soda şişesini açarken veya bisiklet pedalını çevirirken kullanılan güce tork deniyor.
Araçların tork değerleri motordaki krank milinin bir dakikada yaptığı dönüş sayısını temsil ediyor. Tekerleklere itme veya dönme kuvveti olarak yansıyan dönüş sayıları ise araçların hızını ve çekiş gücünü etkiliyor.
Tork Nasıl Hesaplanır?
Bu fizik kavramının nasıl hesaplandığını öğrenmek için somut örneklere odaklanmak gerekiyor. Fizikte bu hesap yapılırken tork formülü olan “kuvvet x kuvvet kolu” ifadesi kullanılıyor. Formüle göre kuvvet kolu ne kadar artarsa tork da o kadar artış gösteriyor.
Araçlarda motordaki dişlilerin yerlerini ve çaplarını değiştirmek, piston koluyla oynamak kuvvet kolunu artırmanın yollarından bazıları. Örneğin piston kolu benzinlilere göre daha uzun olan dizel araçlar daha yüksek tork değerlerine sahip.
Bu kavramın nasıl hesaplandığını daha iyi anlamak için devir göstergesine de bakabilirsiniz. Newton metre (Nm) birimi ile ifade edilen tork gücü otomobil özelliklerinde devir dakika bilgisiyle birlikte gösteriliyor.
Örneğin yeni Toyota Corolla Sedan’ın maksimum tork gücü özelliği 142 Nm – 3600 dd şeklinde ifade ediliyor. Bu, aracın 142 Nm’lik güce ulaşması için dakikada 3.600 devir yapması gerektiği anlamına geliyor.
Tork Ne İşe Yarar?
Tork, bir aracın ne kadar kısa sürede hızlanabileceği konusunda çok şey söyleyebiliyor. Nitekim bir araçta bu güç ne kadar yüksekse, bu 0-62 mph hızlanma süresinin o kadar kısa olduğu anlamına geliyor. Gücü yüksek araçlar kalkış anında ve sürüş halindeki hızlanmalarda daha etkili bir performans sağlıyor. Örneğin bu değeri yüksek olan dizel araçlarda benzinlilere göre daha düşük devirde daha yüksek hızlara ulaşmak mümkün.
Bu güç, hızla olduğu kadar çekiş gücüyle de alakalı. Torku yüksek araçlar eğimli yollarda çekiş gücünü artırarak daha iyi performans gösteriyor. SUV veya kamyon gibi hareket etmek için daha fazla kuvvet gerektiren ağır araçlar yüksek güce sahip olarak üretiliyor.
Bu durum da ağır araçlarda veya iş makinelerinde dizel motor kullanılmasını zorunlu kılıyor. Çünkü piston kolu benzinli motorlara göre daha uzun olan dizel motorlar daha yüksek güce sahip.
Tork ve Beygir Farkı Nedir?
Bu iki kavramın arasındaki farkı daha iyi anlayabilmek için beygir gücünün ne olduğunu bilmek gerekiyor. Beygir gücü bir motorun yaptığı işi ölçmek için tasarlanmış bir terim. James Watt tarafından matematiksel olarak 75 kilogramlık yükün 1 saniyede kaldırılması şeklinde formüle edilen beygir gücü araçlarda önemli bir performans göstergesi olarak biliniyor.
Birbirinden farklı bu iki kavram arasında karşılaştırma yaparken 1 tork kaç beygir gibi bir soru sormak doğru olmasa da iki kuvvet arasındaki farklardan bahsedebiliriz.
Peki, tork ile beygir gücü arasındaki farklar neler?
- Tork çekiş gücünü ifade ederken, beygir gücü ise hızı temsil ediyor.
- Tork gücü devir göstergesine, beygir gücü ise hız göstergesine bakarak fark ediliyor.
- Torku yüksek bir araç yüksek dönme kuvvetiyle yokuşları daha rahat çıkarken, beygir gücü yüksek olan araçlar engelsiz düz yollarda daha yüksek hızlara çıkabiliyor.
Paylaşımlarınız bizim için çok değerli. Teşekkürler.