Uzun Yol Bakımı Nedir? Yola Çıkmadan Önce Nelere Dikkat Edilir?

2.1b gösterim

Güzel havaların gelişiyle birlikte mavi gökyüzünün ve sıcak havaların tadını çıkarmak için direksiyonunuzu ucu bucağı görünmeyen yollara sürmek isteyebilirsiniz.  Bu noktada hayaller kurmaya başlamadan önce uzun yol bakımının önemi nedir sorusuna cevaplar arayarak hem cebinizi hem de canınızı koruyabilirsiniz.

Aracınızın genel bakımlarını yıl boyunca yaptırıyor olsanız da kimselerin geçmediği ıssız bir yolda kalmak hoş bir deneyim olmayabilir. Uzun yol bakımı nerede yaptırılır diye düşünüyorsanız birkaç basit adımda gerekli bakımları tamamlayabilirsiniz. Ancak otomobillerin ilgili teknik detaylara hâkim değilseniz yetkili servislerin kapısını çalmanız gerekebilir.

Uzun yola çıkmadan önce dikkat edilmesi gereken şeyler nelerdir?

Akışkanlar

Akışkanlar otomobillerin can damarını oluşturuyor. Aracınızın altı temel sıvısındaki servis aralıkları genellikle kilometreye bağlı değiştiği için uzun seyahatlerden önce uygun bakımları yaptırdığınızdan emin olmanız gerekiyor

  • Motor yağı: Yağın bir motor için kritik bir önem taşıdığını bilmek için otomobil uzmanı olmanıza gerek yok. Piston, krank mili ve eksantrik mili gibi hareketli bileşenlerin sürtünme olmadan sorunsuzca hareket etmesini sağlayan motor yağının her 3000 ila 5000 kilometrede bir değiştirilmesi gerekiyor. Bu aralıkta yağ değişimi yaptıysanız, yağın durumunu ve seviyesini kontrol etmek için seviye kontrol çubuğunu kullanabilirsiniz. Eğer siyah, kumlu veya minimum seviyenin altındaysa yolculuğa çıkmadan önce değiştirmelisiniz.
  • Radyatör sıvısı: Radyatör, çalışırken yüksek ısı üreten motorun soğumasını sağlayan bir bileşen. Soğutma sıvısı veya antifriz olarak da bilinen radyatör sıvısı düşük seviyedeyse motorda aşırı ısınma meydana gelerek hararet oluşumuna sebep olabilir. Radyatör sıvısının her 40 ila 50 bin kilometrede bir değiştirilmesi gerekiyor.
  • Fren hidroliği: Frene bastığınızda balataların fren diskini sıkıştırma görevi üstlenen fren hidroliği, ufacık bir kuvvetin tonlarca basınç oluşturmasını sağlıyor. Pedalın süngerimsi bir histe olduğunu veya ekstra hareket ettiğini fark ederseniz, fren hidroliği kirlenmiş olabilir. Bu sıvının her iki yılda bir değiştirilmesi gerekiyor.
  • Direksiyon hidroliği: Modern otomobiller, tekerleği herhangi bir hızda çevirmeyi kolaylaştırmak için hidrolik direksiyonlar kullanıyor. Ancak arabalardaki her sıvı gibi bu da kirlenerek direksiyonunuzu daha az duyarlı hale getirebiliyor. Direksiyon hidroliği bazı araçlarda ömürlük olsa da her ihtimale karşı işinin ehli bir profesyonele kontrol ettirmekte fayda var.
  • Şanzıman sıvısı: Vites değişiminde sarsılan bir şanzımana sahipseniz, dişlilerin düzgün bir şekilde dönmesini sağlayan şanzıman sıvısı ömrünü doldurmuş olabilir. Bazı arabalarda ömür boyu şanzıman sıvısı bulunsa da genelde her 100 bin kilometrede bir değiştirilmesi gerektiğini unutmayın.
  • Cam silecek suyu: Uzun sürüşler kirli bir araç anlamına geldiği için hem aracınızı temiz tutmak hem de görüş netliğinizi korumak için ön camın temizliğini sağlayan cam temizlik suyunu yolculuktan önce mutlaka kontrol etmelisiniz.

Tekerlekler

Herkesçe bilindiği üzere lastikler güvenlik, konfor ve yakıt verimliliğini doğrudan etkileyen bir donanım. Bu nedenle özellikle uzun süreli yolculuklardan önce lastiklerin durumlarını kontrol etmek oldukça önemli.

  • Hava basıncı: Uzun yolculuğunuzdan önce yakıt verimliliği hesapları yaptıysanız hava basıncı uygun olmayan lastikler tüm planlarınızı bozabilir. Az şişirilmiş lastikler daha fazla yakıt tüketimine neden olurken fazla şişirilmiş lastikler ise sürüş kalitesini düşürüyor. Yanlış hava basıncı aynı zamanda lastiklerin düzensiz bir şekilde aşınmasına yol açtığı için hava basıncının her 1000 kilometrede bir mutlaka kontrol etmek gerekiyor.
  • Lastik değişimi: Lastiklerinizin son kullanma tarihinin yaklaştığını düşünüyorsanız, türüne bağlı olarak her 50 ila 60 kilometrede bir değiştirmeniz gerekebilir. Yanak çıkıntısı gibi hasarlar gözlemliyorsanız yolculuğunuzdan önce olası bir tehlikeyi engellemek için lastiklerinizi mutlaka değiştirmelisiniz.

Genel Bakım

Otomobiller ideal çalışma düzenini korumak için bakım gerektiren çok sayıda bileşene sahip. Bu nedenle yola çıkmadan önce bu parçaları kontrol ettiğinizden emin olmalısınız.

  • Fren balataları: Arabanızı yavaşlatmak ve durdurmak için gereken sürtünmeyi sağlayan fren balataları her koşulda hayati bir öneme sahip. Kullanıma bağlı olarak yıpranabilen balatalardan frene bastığınızda gıcırtı sesi geliyorsa, yolculuğunuzu güvenli bir şekilde tamamlamak için mutlaka değiştirmelisiniz. Fren balatalarının ömrü kullanıma bağlı olarak değişse de genellikle 50 bin kilometreden sonra son bulunuyor.
  • Hava filtresi: Yollar sürüş boyunca aracınıza toz, döküntü ve böcek doldurmakta oldukça cömert davranabilir. Ancak bu gibi yabancı maddelerin motorun içine girmesini önlemek için tıkanmış hava filtresini değiştirme görevi size ait. Tıkanmış hava filtreleri yakıt tüketimi, iç hava kalitesi ve motor performansını etkiliyor. Hava filtrelerinin farklı değişkenlere bağlı olarak 10 bin ila 30 bin kilometrelik sürüşlerin ardından değiştirilmesi gerekiyor.
  • Kayışlar ve hortumlar: Arabanızın kaputunun altına bakmak kimi zaman korkutucu olabilir. Ancak olası bir sorunu tespit edebilmek için yolculuktan önce bunu mutlaka yapmalısınız. Kayışların çok az gevşek olmak kaydıyla yeterince sıkı ve aşınmamış olduğundan emin olduktan sonra birleşme noktalarındaki hortumların sızıntı yapıp yapmadığını da kontrol etmekte fayda var.

YORUM YAZ