Hidrolik Direksiyon Sistemi Nedir? Nasıl Çalışır? Ne İşe Yarar?

7.488 Gösterim

Otomobil alırken sürücülerin en hassas olduğu konulardan birisi de sürüş keyfinden mahrum kalmamak. Çünkü güvenli olduğu kadar sürüş kolaylığı sağlayan araçlar hem daha keyifli hem de daha rahat bir yolculuğun sırrı. İster eşiniz ve çocuklarınızla olsun ister arkadaşlarınızla ister kendi başınıza çıkılan bir yolculukta, yolculuğun mesafesinin uzunluğu bir ıstıraba dönüşsün kimse istemez. Bunun için de araç seçerken dikkat edilmesi gereken konulardan birisi de aracın sürati, dış görünümü ya da modeli kadar sahip olduğu yardımcı sistemlerin sağladığı kolaylıklar da önemli.

Sürüş kolaylığı göz önüne alındığında bugün çok yaygın olarak kullanılmakta olan hidrolik direksiyon sistemi ilk akla gelenlerden. Direksiyon dönüşünün daha kolay bir şekilde gerçekleştirilmesinin hidrolik yağ basıncı kullanımı esasına dayandığı bu sistem, sürücüsünün seyir halindeyken güvenli biçimde dönüş almasına imkan sunmakla kalmıyor, dar alanlara park ederken de işinizi kolaylaştırıyor. Gelin hidrolik direksiyon nedir sorusuna birlikte bakalım.

Hidrolik direksiyon ne işe yarar?

Hidrolik direksiyon sistemi, geçmişi aslında yarım asra dayanan bir donanım. En basit haliyle hidrolik sıvısıyla çalışan direksiyon olarak tanımlayabileceğimiz bu yardımcı araç, sürücüler için konfor sağlamakla kalmayıp aracın manevra kabiliyetini de optimuma çıkarıyor. Hidrolik direksiyonun avantajlarına geçmeden evvel hidrolik direksiyon nasıl çalışıyor konusunu aydınlatmakta fayda var. Basınç ve kuvvet arasında oluşan sistemden faydalanan hidrolik direksiyon, direksiyon döndürüldüğü zaman uygulanan kuvvete ek olarak hidrolik basınçtan oluşup kuvvet yaratan bir sisteme sahip.

Fizikte Pascal prensibi diye de bilinen bir sistemle çalışan hidrolik direksiyonlar, sürüş sırasında yaratılan ekstra kuvvet sayesinde hem direksiyon simidinin yumuşamasına hem de tekerleklere etki eden bir yöntemle işliyor. Dişli kutu gövdesindeki hidrolik silindir sistemi ve bu silindirin içinde bulunan çift yönlü çalışan pistonlar yağ basıncı yönüne bağlı olarak hareketi belirliyor.

Tüm bunlardan hareketle hidrolik direksiyon için sadece manevra kabiliyeti sağlayıcı demek yeterli değil. Bu direksiyon sisteminin diğer avantajlı özelliklerinden de mutlaka bahsetmek gerekiyor:

  • Lastik patlaması, ani fren gibi durumlarda direksiyonda oluşması mümkün kontrol kaybı tehlikesinin önüne geçiyor.
  • Düşük hızlarda büyük güç üreterek direksiyonu yumuşatan hidrolik sistem, hız arttıkça da destek gücünü azaltıyor. Bu sayede yüksek hızlarda söz konusu direksiyon manevrasının çok az olması durumunu lehinize çeviriyor.
  • Direksiyon çevirme esnasında harcanan eforu en alt seviyeye indirerek sürücünün işini kolaylaştırıyor.
  • Zorlu park alanlarında minimum hareketle daha kolay ve rahat park etme imkanı sunuyor.
  • Araç sürüşü sırasındaki sarsılma seviyesini düşürerek sadece şoför için değil, araçta yolculuk eden diğer herkes için de daha konforlu bir yolculuk ortamı yaratıyor.

Günümüzde hidrolik direksiyon çoğunlukla ağır ve hafif ticari araçlarda tercih ediliyor. Binek otomobillerin neredeyse hepsinde elektrikli direksiyon kullanılıyor. Toyota, hidrolik direksiyon sistemini kullanıcılara Land Cruiser ve Hilux modellerinde sunuyor.

Hidrolik direksiyon bakımı

En temelde sıvıların basıncı iletmesi ve bu sayede direksiyonun hafifleşerek aracın kullanımını kolaylaştırması mantığına dayanan hidrolik direksiyon şüphesiz otomotiv tarihindeki en önemli icatlardan biri. Bu noktada hidrolik direksiyon bakımı nasıl yapılır sorusunu cevaplamak da aracınızdan aldığınız verimi maksimuma çıkarmak açısından önemli. Her şeyin ömrü olduğu gibi hidrolik sistemin de bir ömrü var. Bu sistem için kullanılan özel yağa hidrolik yağ deniyor ve eskiyen direksiyon hidroliği ile beraber belli aralıklarla yağın da değiştirilme zamanı geliyor. Aksi takdirde zamanı geçmiş yağ, sistemin çalışmasını da olumsuz yönde etkileyebiliyor. Peki hidrolik yağ değişimi nasıl gerçekleştiriliyor? Bu noktada yetkili servise giderek bir destek almak en doğrusu. Bakım işlemi esnasında takip edilen adımlarsa şöyle:

  • Öncelikle kaputun altındaki direksiyon yağ rezervuarının içindeki yağı, bir enjektör yardımı ile çıkartılıyor.
  • Sonrasında direksiyon yağının konulduğu rezervuara bağlı hortumlardan ince olanı sökülüyor.
  • Ardından aracı çalıştırmak gerekiyor. Zira bu sayede rezervuardan yağ dökülmesi sağlanıyor. Söz konusu işlem, dönüş hortumundan temiz yağ gelene dek sürdürülüyor.
  • Temiz yağ geldiği noktada araç durduruluyor ve ince hortum tekrar rezervuara bağlanıyor.
  • Son olarak rezervuarda yazılı “max” işaretine kadar yağ ilave etmeyi sürdürülüyor.

YORUM YAZ