Euro NCAP Çarpışma Testleri Hangi Şartlarda Yapılır?

5.625 Gösterim

Otomobil satın alırken herkesin farklı öncelikleri olabilir. Kimi yakıt tasarrufunu önemser, kimi ferah bir iç alanı… Kimi için dış görünüm önemlidir, kimi için teknolojik donanımlar… Fakat tüm bunlardan evvel herkes güvenli bir otomobil almak ister. Zira olası kaza anlarında bir otomobilin ne iç tasarımı korur sizi ne de bagaj kapasitesi… Tam da bu yüzden sahip olduğunuz ya da satın almak istediğiniz otomobilin güvenlik performansı aslında diğer tüm özelliklerinden çok daha önemli.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme/Avrupa Yeni Otomobil Değerlendirme Programı), 1997 yılından bu yana Avrupa pazarındaki otomobillerin güvenlik performanslarını test edip değerlendirerek hem tüketicilere hem de üreticilere önemli bir yol haritası sunuyor. Peki Euro NCAP testi nasıl yapılıyor? Hangi kriterler göz önünde bulunduruluyor? Daha da önemlisi sonuçları otomobil sektörü için neden bu kadar önemli? Şimdi gelin tüm bu soruların yanıtlarına birlikte bakalım…

Euro NCAP testleri nasıl yapılıyor?

Euro NCAP, yeni çıkan otomobillerin güvenlik performanslarını araçları bir dizi çarpışma testine tabi tutarak değerlendiriyor. Gerçekleştirilen çarpışma testleri gerçek hayatta arabanızla yapabileceğiniz bazı önemli kazaları temsil ediyor. Bu kapsamda otomobiller ön, yan ve direk çarpışma testlerinden geçiyor.

Ön çarpışma testinde araç 64 km/h (40 mph) hızında duran bir bariyere önden çarpıyor.

Yan çarpışma testinde aracın yanında 1,5 metre genişliğinde ve 50 km/h (31 mph) hızında seyreden bir bariyer, aracın sürücü kapısından çarptırılıyor.

Direkle yapılan çarpışma testinde ise 29 km/h (18 mph) hızındaki araç, 259 mm çapında bir direğe yine sürücü kapısından çarptırılıyor.

Bu üç çarpışma testi Euro NCAP için standart. Amacı ise otomobillerin güvenlik donanımlarının geliştirilmesine ön ayak olmak ve böylece trafikteki can güvenliğini artırmak. Euro NCAP bünyesinde ayrıca yayaya çarpma testi, elektronik stabilite kontrolü, koltuk testleri gibi farklı güvenlik testleri de yapılabiliyor. Bu alanda yapılan araştırmalar çoğaldıkça ve teknolojik imkanlar arttıkça testler güncelleniyor. Değerlendirme aşamalarına yeni güvenlik testleri dahil oluyor.

Euro NCAP puanları neye göre belirleniyor?

Otomobiller bu çarpışma testlerinden geçtikten sonra beş yıldızlı puanlama sistemi üzerinden puanlanıyor. Test edilen otomobil, elde edilen veriler ve yapılan gözlemler neticesinde sürücü, yolcu, çocuk ve yaya güvenliğinde ayrı ayrı değerlendiriliyor. Peki yıldızlar neyi ifade ediyor? Euro-NCAP’in websitesinden aldığımız bilgilere göre:

5 yıldız – Çarpışma korumasına yönelik toplam iyi performans. Sağlam çarpışmadan kaçınma ekipmanı ile donatılmış.

4 yıldız – Çarpışma korumasına yönelik toplam iyi performans. İlave çarpışmadan kaçınma teknolojisi mevcut olabilir.

3 yıldız – Yolcu koruma konusunda ortalama ile iyi arasında; ancak çarpışmadan kaçınma teknolojisi yok.

2 yıldız – Nominal çarpışma koruması; ancak çarpışmadan kaçınma teknolojisi yok.

1 yıldız – Marjinal çarpışma koruması.

Euro NCAP puanları önemli mi?

Euro NCAP’in 1997 yılında yaptığı ilk testlerdeki değerlendirmelerin ne denli düşük olduğunu, günümüzde ise piyasadaki pek çok otomobilin aynı güvenlik testinden beş yıldızla geçtiğini düşünecek olursak, zaman içinde otomobil üreticilerinin Euro NCAP’in teşvikiyle aldığı güvenlik önlemlerini hafife almak hiç de doğru olmaz. Dolayısıyla otomobil sektöründe güvenli bir rekabet ortamı yaratmak adına Euro NCAP puanları oldukça önemli.

Öte yandan otomobillerin güvenlik performansını ölçmede Euro NCAP tek başına yeterli mi derseniz, buna kesin bir yanıt vermek çok güç. Nitekim bu testler belirlenmiş bazı durumlar özelinde gerçekleştiriliyor. Ancak gerçek hayatta bizi bekleyen kaza olasılıkları bu belirlenmiş durumlardan çok daha çeşitli. Dolayısıyla bu testler güvenlik standartlarını ciddi oranda yükseltse de hiçbir zaman tam anlamda gerçeği yansıtmıyor.

YORUM YAZ