Araç sürücülerinin olası kaza ve kaza risklerine dair bilgi sahibi olmaları önemlidir. Özellikle kaza durumunda neler yapılacağı ve kaza kusurunun nasıl sorgulanıp hesaplanacağını öğrenmek gerekir. Peki trafik kazasında kaza kusur oranı ne demek, kaza kusur oranı nasıl hesaplanır ve nereden sorgulanır? Toyota Türkiye olarak kaza kusur tespitine yönelik merak edilenleri derledik!
Kaza Kusur Oranı Nedir?
Trafik kazasının gerçekleşmesi durumunda sürücünün mü yoksa başka bir aracın mı yoksa yayanın mı kusurlu olduğuna dair kaza tespiti yapılır. Trafik kazalarında kaza tespiti, kazaya karışanların ne denli kusurlu olduklarına dair bilgileri içerir. Kaza kusur oranı kavramı ise kaza tutanaklarının ve tespitinin ardından kusurlu tarafların oranına yer verir. Böylelikle kazada kimin kusur oranı fazlaysa ona uygun şekilde bir yaptırım uygulanır. Kazalarda kusur oranının belirlenmesinde ise şu aşamalar yer almaktadır:
- Kaza Tutanaklarının Tutulması
- Tutanakların Kazaya Karışan Kişilerin Bağlı Oldukları Sigorta Şirketine Gönderilmesi
- Tutanakların TRAMER’e İletilmesi
- İnceleme Sonrası Belirlenen Kusur Oranlarının Sigorta Şirketine Gönderilmesi
- Tarafların veya Sigorta Şirketinin Kusur Oranına İtiraz Etmesi
- Tüm İncelemelerinin Tamamlanmasıyla Hasar ve Tazminat Ödemelerinin Gerçekleşmesi
Öncelikle maddi hasar alan araçların olduğu alanda tutanakların tutulması tamamlanır. Bu aşamada, araç plakalarının net şekilde görüldüğü kaza yeri fotoğrafları çekilir. İşlemin amacı kaza tespitini belirlerken tarafların ne derece kusurlu olabileceğine yönelik delillere ulaşmaktır.
Tutanağı dolduracak kişiler ise kazaya karışan araç sürücüleri veya yayadır. Tutanakların ulaşacağı yer ise tarafların Zorunlu Trafik Sigortası kapsamında başvurdukları sigorta şirketleridir. Tutanaklar, kazaya karışan her iki tarafın da sigorta şirketine iletilir ve bu aşamada kaza kusur oranının hesaplanmasına geçilir. Kusurun kimde olduğuna yönelik bir inceleme hazırlayan sigorta şirketleri, genellikle karşı tarafa yönelik asli kusur oranı belirler.
Her iki tarafın da ilettiği kaza kusur oranları son olarak Trafik Bilgi ve Sigorta Gözetim Merkezine (TRAMER) gönderilir. TRAMER’e gönderilen kaza kusur oranları, 3 iş günü içinde incelenmeye alınır. Maddi hasar ile sonuçlanan kazaların oranları; %0, %25, %50 ve %100 şeklinde belirlenir. Bu noktada kazaya karışanların asli mi yoksa tali mi kusurlu olduklarına yönelik incelemeler başlar.
Asli kusurlu görülen tarafın kaza kusur oranı, %75 ise tali kusur oranı ise %25 olarak hesaplanır. Trafikte kaza kusur oranlarına dair tespiti kolaylaştıran oran değerlendirmeleri şu şekildedir:
- Asli % 75- Tali % 25
- Tali %25- Asli %75
- Asli %50- Tali %50
- Asli %100- Kusursuz
- Tali %100- Kusursuz
Trafik kazasında yüzde %100 kusur ne demek sorusunun cevabı da kazanın taraflarından birini kusurlu olduğunu ifade eder. Bu durumda kusurlu taraf, hasar masraflarını kendi ödemek durumunda kalır. Trafik kazası %0 kusur ne demek ise asli tarafta olmayan kişinin kusurlu olmadığını gösterir. Böyle bir durumda karşı taraf sorumlu tutulur ve gerekli yaptırım ve tazminat ödemesine tabi tutulur.
İki veya daha fazla aracın karıştığı zincirleme kazada kusur oranı ise asli mi yoksa tali kusur ihlali mi söz konusu olduğuna bakılır. Asli olarak zincirleme kazaya sebep olan araç %100 kusurlu bulunabilir. Tabii ki burada kaza kusur oranlarını belirleyen ana başlık, kazanın nasıl gerçekleştiğine yönelik tespittir. Özellikle takip mesafesi önemli bir başlık olarak zincirleme kazada kusur oranını belirlemede etkilidir.
Trafikte Asli Kusur ve Tali Kusur Oranları Nelerdir?
Trafikte asli kusur ve tali kusur kavramları, 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu doğrultusunda uygulamaya geçer. Bu kanuna göre belirlenen asli kusur durumları şu şekildedir:
- Taşıt giremez durumundaki karayoluna ya da bölünmüş karayolunda karşı yönden gelen trafiğin kullandığı rampa, bağlantı yolları veya şerite girme,
- Kırmızı ışığın olduğu yerde ve yetkili memurun dur işaretinde geçmek,
- Arkadan çarpma, geçme yasağının olduğu yerlerden geçme,
- Doğrultu değiştirme manevralarının yanlış yapılması,
- Kavşaklarda geçiş önceliğine uymamak,
- Kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymamak,
- Park edilmiş araçlara çarpmak.
Buradan da anlaşılacağı üzere trafikte asli kusur, ana sebep olarak belirlenen tarafın kusurunu ifade eder. Tali kusur ise trafikte gerekli önlemleri anlamayarak asli kusurun olmasına sebep olabilecek kural hatalarını içerir. Asli-tali kusur ayrımının nedeni, kazanın nasıl gerçekleştiğine dair ana sebebi belirlemektir. Trafikte asli kusur işleyen kişinin kusur oranı belirlenerek gerekli yaptırım uygulanır.
Trafik Kazası Kusur Oranı Nasıl Sorgulanır?
Trafik kazası kusur oranı sorgulaması için Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi web sitesinden hizmetler bölümünün altında Kaza Tespit Tutanağı Sorgulama ve İtiraz adresine yönelmek gerekir. Bu adresten sonra karşınıza mevcut kazanın kusur oranına dair veriler ve bilgiler çıkacaktır. Sayfa üzerinden tutunak, bildirim ve tasdik sürecine dair kusur oran bilgilerini öğrenebilirsiniz.
Sizinle kaza kusur oranı nedir, kaza kusur oranları nasıl öğrenilir ve hesaplanır konularını ele aldık. Otomobil dünyası ve trafik düzeni hakkında tüm merak ettiklerinizi Toyota Türkiye Blog adresimizden ulaşabilirsiniz.
Trafik Kazasında Suç Oranı Nasıl Belirlenir?
Trafik kazasında tarafların asli kusurlu olup olmadığını belirlemek için kaza tutanakları incelenir. Kaza tutanaklarını inceleyen Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezinin belirlediği %0, %50 ve %100 kusur oranları çerçevesinde hangi tarafın ne kadar kusurlu olduğu ortaya çıkarılır.