Direksiyon Sınavında Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

1 Gösterim

Direksiyon sınavı, sürücü adaylarının heyecanlandığı ve bazen de endişe duyduğu bir deneyim olabilir. Fakat bu sınavı başarıyla tamamlamak adına kişinin yalnızca araç kullanma kabiliyetinin değil aynı zamanda odaklanma gücünün de üst düzeyde olması lazımdır. Direksiyon sınavında dikkat edilmesi gereken bazı mühim noktalar vardır ve bunları uygulayarak ilerlemek daha faydalı olacaktır. Toyota Türkiye olarak bu yazıda direksiyon sınavında yapılması gerekenleri sizin için detaylandırdık!

Direksiyon Sınavında Uyulması Gereken Gereken 8 Kural 

Direksiyon sınavında dikkat edilmesi gereken kuralları aşağıdan takip edebilirsiniz:

  1. Sınavın Yapılacağı Yere Vaktinde Gidin

Direksiyon sınavı günü geldiğinde, başarılı bir sonuç elde etmek adına uygun hazırlıkları tamamlamalısınız. Sınavın yapılacağı yere vakitli gitmeniz, olumlu netice almanız konusunda etkili bir durumdur. Bu şekilde sınav stresi ile de daha rahat baş edersiniz. Çünkü sınav yerine erken ulaşmanız, trafik sıkışıklığını ve park yeri bulma gibi sorunları ortadan kaldırır.

Trafik ya da herhangi bir beklenmedik nedenden ötürü gecikmek, sınav öncesi için gereksiz bir endişe sebebi olabilir. En iyisi erken gitmek ve sakin bir ruh haliyle ehliyet sınavını başarıyla tamamlamaktır.

  1. Gerekli Belgeleri Önceden Hazırlayın

Direksiyon sınavına girmek isteyen her bireyin, sınav gün ve saatinden evvel bazı belgeleri hazırlaması istenir. Bunlar: Sınav giriş belgesi, nüfus cüzdanı ve EK-4 belgesi (direksiyon değerlendirme formu) olmaktadır.

Bahsi geçen belgelerin her birini sınav öncesinde hazırlarsanız sınav günü geldiğinde herhangi bir zorlukla karşılaşmamış olursunuz. Kimliğinizin sınav süresini kapsayacak bir son kullanım tarihine sahip olduğundan da lütfen emin olun.

  1. Koltuk ve Ayna Ayarını Yapın

Koltuk ayarı sayesinde sürücünün aracı kontrol etmesi kolaylaşır ve rahat bir sürüş pozisyonu sağlanır. Sürücü adayı, direksiyona rahat biçimde erişebileceği şekilde oturmalıdır. Ayaklar ise tam olarak pedala denk gelmelidir. Bunun için koltuk ileri ya da geri hareket ettirilebilir. Koltuğun yüksekliği de önemlidir. Ayarlar kişiye özel olduğu için her sürücü adayı kendi konforuna uygun şekilde bu ayarları gerçekleştirmelidir.

Aynaları da unutmamak gerek. Öncelikle iç dikiz aynası ayarlanmalıdır. Bu ayna, araç arkasında olanları takip edebilmek için lazım olan geniş bir görüş açısı sunmaktadır. O nedenle, sürücü adayı dikiz aynasını göz hizasına sabitleyerek ayarlamalıdır. Böylelikle arka camı rahatça görebilir.

Dış dikiz aynaları ise sürücünün sol ve sağ tarafından gelen trafiği görmesi için tasarlanmıştır. Bahsi geçen aynalar, yan camların her kısmını görebilecek biçimde ayarlanmalıdır çünkü ancak bu şekilde sürücü şerit değiştirirken ya da dönüş yaparken güvenli bir yolculuk gerçekleştirilir.

  1. Emniyet Kemerini Takmayı Unutmayın

Emniyet kemeri, trafik kazalarında yaşam kurtaran en etkili güvenlik tedbirlerinden biri olarak bilinir. Çarpışma sırasında sürücüyü ve yolcuları koruyarak vücut hareketini sınırlar. Ciddi yaralanmaların da önüne geçer. Bu yüzden, sınavda emniyet kemeri takmak, sürücü adayının güvenliğini sağlama konusunda temel bir gereklilik olarak görülmektedir.

  1. Trafik Kurallarını Asla Göz Ardı Etmeyin

Ehliyet direksiyon sınavı, trafik kurallarını doğru biçimde uygulayabilme kabiliyetinin test edildiği önemli bir aşamadır. Bu yüzden, sınavda trafik kuralları asla göz ardı edilmemelidir. Trafik işaretleri, hız sınırlamaları, öncelik ve geçiş kuralları, şerit değiştirme ile ilgili kuralların her biri öğrenilmelidir. Böylelikle daha güvenli bir yolculuk deneyimi kazanılır.

  1. Sınavda Gerek Olmadığı Sürece İletişim Kurmayın

Sınav evresinde, sürücü adayları çoğunlukla iletişim halinde olma eğilimindedir. Ancak bu durum, sınavın odaklanma gerektiren doğasını hiçe sayar ve sürücü adayının olumsuz sonuç almasına neden olabilir. Sınav sırasında konuşan bir sürücünün dikkati dağılır. Sınav performansı da hızla düşer. Bu yüzden trafiğe ve araç kontrolüne odaklanmak çok daha önemlidir.

  1. Dur Kalk Yaparken Dikkatli Olun

Kemeri takıp el frenini indirin. Sol sinyali yaktıktan sonra arka trafiği kontrol etmeyi unutmayın. Orta şerit kısmına geçerken de elinizden geldiğince yavaş olmalısınız. Ani hareketlerden kaçının.

  1. L Park Uygulaması Yapın

Aracın arka kısmını dubaya getirin. Dörtlüleri yaktıktan sonra tam sağ yaparak gelin, çizgi bu sırada paralel olsun. Tekrar kalkarken dörtlüleri söndürün ve sağ sinyali yakın. Kalkış kurallarını az evvel bahsettiğimiz şekilde uygulamayı unutmayın. Direksiyon sınavında park etme her zaman iki duba arasında gerçekleştirilir. 2 hamlede park yapılması zorunludur. 2 hamlede park yapamayan herkes sınavdan kalır.

Direksiyon Sınavında Kaç Hak Vardır?

Direksiyon sınavına girecek sürücü adaylarının aklında her zaman bu sınav için kaç hakları olduğu sorusu vardır. Tam olarak 4 direksiyon uygulama sınavı hakkı sunulmaktadır. İlk sınavda başarılı olunmazsa öteki sınavın ücreti yatırılır. Her sınav öncesinde zorunlu olarak alınması gereken iki ders vardır. Bu dersleri alan kişiler yeni sınava girebilir. Sınavdan kalan kişiler ehliyet almaya hak kazanamaz.

Direksiyon Sınavında Kırmızı Hatalar Nelerdir?

Kırmızı hatalar, tek hata olarak değerlendirilir. Bu durumda sürücü adayının sınavı geçersiz sayılır. Bu hatalar şöyle sıralanabilir:

  • Sürücünün emniyet kemerini takmaması,
  • Alkol ya da herhangi bir uyuşturucu madde etkisinde olması,
  • Kalkış yapmadan önce trafiği ve aynaları kontrol etmemesi, 
  • Kalkış yaparken asla sinyal vermemesi,
  • Kontrolsüz kalkış yaparak trafikteki araçları ve yayaları tehlikeye atması,
  • Vites değişimi yaparken aracın kontrolünü kaybetmesi,
  • Araç hareket halindeyken yola bakmayı keserek vites koluna odaklanması,
  • Aracı sağa sola savurması ve kontrol edememesi,
  • Şerit çizgisinden çıkıp iki şeridi de aynı anda kullanması,
  • Şerit değiştirirken aynaları ve trafiği kontrol etmeden harekete geçmesi,
  • Emniyet şeridini her seferinde ihlal etmesi,
  • Şerit değiştirirken sinyal vermemesi ya da zamansız vermesi,
  • Sağa ve sola dönüşlerden önce ayna kontrolü yapmaması,
  • Kavşağa yaklaşırken yavaşlamaması,
  • Kavşaktaki geçiş hakkı kurallarına uymaması,
  • Kavşağa yaklaştığı esnada döneceği yere uygun zamanda girmemesi,
  • Kavşaktayken yandan ve karşıdan gelen hiçbir aracı kontrol etmemesi,
  • Kurallara uygun şekilde takip mesafesi ayarlayamaması,
  • Geçiş üstünlüğü olan araçlara müsaade etmemesi,
  • Okul ve yaya geçitlerinde dikkatsiz davranması,
  • Bisikletlilere yol vermemesi,
  • Güzergahı bilmeyip sürekli olarak dışına çıkması,
  • Trafikteki diğer araçları ve yayaları tehlikeye atacak düzeyde heyecanlanması hatta panik yapması,
  • Trafik polisini fark etmeden yola devam etmesi,
  • Araç kullanım becerisinin gelişmemiş olması,
  • Sollama işlemine geçmeden önce trafik ve ayna kontrolü yapmaması,
  • Sollama esnasında sinyal vermeden devam etmesi,
  • Sollama yaparken hız kurallarını göz önünde bulundurmaması,
  • Azami hız sınırını aşması,
  • Ani fren yapıp herkesi telaşlandırması,
  • Geri geri gitme işlemini gerçekleştirirken kaldırıma çarpıp şeridin dışına çıkması,
  • Dönüşü tamamladıktan sonra tekrar yola çıkarken sinyal vermemesi,
  • Geri geri giderken trafiği kontrol etmemesi,
  • Eğimli yolda sağ şeritte durmadan evvel etrafı kontrol etmemesi,
  • Park ederken ya da park alanından çıkacağı sırada konilere çarpması,
  • Park alanından çıkacağı esnada sinyal vermeyi unutması,
  • Kaldırıma 50 cm’den daha uzağa park etmesi,
  • Koniler arasına tek seferde girememesi,
  • Park etme esnasında sık sık kaldırıma çarpması,
  • Otomatik vites araç kullanırken park sırasında aracı durdurmadan önce vitesi P ayarına getirmemesi,
  • Park etme ve duraklama kurallarına uymaması gibi nedenlerin her biri kırmızı hata olmaktadır. Buradaki her bir neden, direksiyon sınavı kalma nedenleri arasında da yer almaktadır. 

Motor Ehliyeti Sınavı Nasıldır?

Motosiklet kullanmak için motor ehliyeti almak gerekir. Motor ehliyeti sınavı 6 parkurdan oluşur. Düz gidiş, panik fren, hızlanma, kaçış ve 8 çizme gibi sayısız hareket gerçekleştirilir. En son ise trafiğe çıkılır, başarılı olunursa ehliyet almaya hak kazanılır. İsterseniz Motor Ehliyeti Nedir, Kimler Alabilir? başlıklı yazıyı da inceleyebilirsiniz.
Siz de direksiyon sınavı kurallarına uyarak tek seferde ehliyetinizi alabilirsiniz. Ayrıca manuel araç ehliyeti almak yerine otomatik bir araç kullanmak istiyorsanız Otomatik Vites Ehliyeti Nedir, Nasıl Alınır? başlıklı içeriği de okuyabilirsiniz.

Direksiyon sınavında kaç hak var?

Direksiyon sınavına girecek sürücü adaylarının aklında her zaman bu sınav için kaç hakları olduğu sorusu vardır. Tam olarak 4 direksiyon uygulama sınavı hakkı sunulmaktadır. İlk sınavda başarılı olunmazsa öteki sınavın ücreti yatırılır. Her sınav öncesinde zorunlu olarak alınması gereken iki ders vardır. Bu dersleri alan kişiler yeni sınava girebilir. Sınavdan kalan kişiler ehliyet almaya hak kazanamaz.

Direksiyon sınavından kalınca ne olur?

Sınavdan kalan kişiler ehliyet almaya hak kazanamaz.

Direksiyon sınavında kırmızı hatalar nelerdir?

– Sürücünün ani fren yapıp herkesi telaşlandırması,
– Geri geri gitme işlemini gerçekleştirirken kaldırıma çarpıp şeridin dışına çıkması,
– Dönüşü tamamladıktan sonra tekrar yola çıkarken sinyal vermemesi,
– Geri geri giderken trafiği kontrol etmemesi,
– Eğimli yolda sağ şeritte durmadan evvel etrafı kontrol etmemesi,
– Park ederken ya da park alanından çıkacağı sırada konilere çarpması,
– Park alanından çıkacağı esnada sinyal vermeyi unutması,
– Kaldırıma 50 cm’den daha uzağa park etmesi,
– Koniler arasına tek seferde girememesi,
– Park etme esnasında sık sık kaldırıma çarpması,
– Otomatik vites araç kullanırken park sırasında aracı durdurmadan önce vitesi P ayarına getirmemesi,
– Park etme ve duraklama kurallarına uymaması gibi nedenlerin her biri kırmızı hata olmaktadır. 

L park kaç hamle hakkı var? 

Direksiyon sınavında park etme her zaman iki duba arasında gerçekleştirilir. 2 hamlede park yapılması zorunludur. 2 hamlede park yapamayan herkes sınavdan kalır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR