Araçlarda Soğutma Sıvısı ve Soğutma Sıvısı Seviye Sensörü Nedir?

214 Gösterim

Araçlarda soğutma sıvısı (antifriz veya coolant), motorun aşırı ısınmasını önlemek ve motoru soğutmak için kullanılan bir sıvıdır. Soğutma sıvısı, motorun içinde dolaşarak ısınan parçaları soğutur ve motorun optimum çalışma sıcaklığını korur. Bu yazımızda da radyatör soğutma sıvısı ve sıvı kontrol sensörü ile ilgili detayları sizinle paylaşacağız.

Soğutucu Sıvı Nedir?

Soğutucu araç sıvısı

Araçlardaki soğutma sistemi için kullanılan soğutucu sıvı, genellikle antifriz olarak adlandırılır. Antifriz, motorun soğumasını sağlamak ve donma veya aşırı ısınma gibi sorunları önlemek için kullanılan bir sıvıdır. İşlevi, motorun çalışma sıcaklığını düzenlemek ve motor parçalarını korumaktır.

Antifriz genellikle etilen glikol veya propilen glikol gibi organik bazlı bileşiklerden oluşur. Bu bileşikler, suyla karıştırılarak soğutma sistemine eklenir. Antifrizin suyla karıştırılması, sıvının kaynama noktasını yükselterek motorun aşırı ısınmasını önler. Aynı zamanda antifriz, suyun donma noktasını da düşürerek soğuk hava koşullarında motorun donmasını engeller. Antifriz, su ile karıştırıldığında aşağıdaki oranlarda kullanılır: genellikle %50 antifriz ve %50 su karışımı tercih edilir. Bu oran, hem donma hem kaynama noktalarını en iyi şekilde dengelemek için uygundur. Ancak iklim koşullarına ve aracın üreticisinin önerilerine bağlı olarak bu oran değişebilir.

Bazı kullanıcıların antifiriz olmadan sadece su kullandığı durumlarla karşılaşılmaktadır. Ancak suyun kaynama noktası düşüktür ve aşırı sıcaklıklara dayanıklılığı düşüktür, bu nedenle soğutma sisteminin koruyucu özelliklerini azaltabilir. Bu yüzden genellikle antifriz, araçlardaki soğutma sistemlerinde tercih edilen bir sıvıdır.

Soğutma Sıvısı Sensörü Nedir?

Otomobillerde soğutma sıvısı sensörü, motorun soğutma sisteminin sıvı seviyesini ve sıcaklığını ölçen bir sensördür. Bu sensör, motorun aşırı ısınmasını önlemek ve soğutma sisteminin düzgün çalışmasını sağlamak için önemlidir. İşlevleri şunlardır:

  • Sıvı Seviye Ölçümü: Soğutma sıvısı sensörü, soğutma sistemindeki sıvı seviyesini izler. Bu sayede araç sahibi veya sürücü, soğutma sıvısının yeterli düzeyde olup olmadığını kontrol edebilir. Düşük sıvı seviyesi, soğutma sisteminin verimli çalışmasını engelleyebilir ve motorun aşırı ısınmasına neden olabilir.
  • Sıcaklık Ölçümü: Soğutma sıvısı sensörü aynı zamanda sıvının sıcaklığını da ölçer. Motorun çalışma sıcaklığını takip ederek, gerektiğinde soğutma sisteminin devreye girmesini sağlar. Eğer motor aşırı ısınırsa veya soğutma sistemi arızalanırsa, sensör bu durumu algılar ve sürücüyü uyarır.
  • Elektrik Kontrol Ünitesine Bilgi Gönderme: Soğutma sıvısı sensörü genellikle radyatörün yakınında veya motor bloğunda yer alır. Sensör, genellikle elektrik sinyalleri aracılığıyla aracın beyin (ECU) adı verilen elektronik kontrol ünitesine bilgi gönderir. ECU, bu bilgileri kullanarak motorun sıcaklık durumunu izler ve gerektiğinde soğutma sistemiyle ilgili önlemler alır.

Soğutma sıvısı sensörünün doğru çalışması, motorun optimum sıcaklık aralığında kalmasını sağlar ve aşırı ısınma gibi sorunlara karşı koruma sağlar. Bu nedenle, aracın bakımı sırasında soğutma sıvısı sensörünün düzgün çalıştığından emin olmak gerekir. Sensörün soğutma sıvısı uyarısı vermesi durumunda konu ile ilgili gerekli önlemlerin alınması aracın verimliliği açısından son derece önemlidir.

araç radyatör kapağını açan bir tamirci

Otomobillerde Soğutma Sistemi Genel Olarak Nasıl Çalışır?

Araçlardaki soğutma sistemi, motorun aşırı ısınmasını önlemek ve optimal çalışma sıcaklığını korumak için tasarlanmıştır. Bu sistem, motordan oluşan aşırı ısıyı uzaklaştırarak motorun soğumasını sağlar. İşte tipik bir araç soğutma sisteminin çalışma prensibi:

  • Radyatör: Radyatör, aracın ön kısmında bulunan ve genellikle ızgara şeklindeki bir yapıdır. Motor tarafından üretilen ısı, radyatörde soğutulur. Radyatörde bir dizi ince metal boru veya kanatçıklar bulunur ve bu kanatçıkların arasında sıvı soğutucu (genellikle antifriz ve su karışımı) akar.
  • Termostat: Termostat, motorun çalışma sıcaklığını kontrol eden bir valftir. Motor sıcaklığı belirli bir noktaya ulaştığında termostat açılır ve soğutma sistemi devreye girer.
  • Su Pompası: Su pompası, soğutma sıvısını radyatörden geçirir. Motorun alt kısmında yer alan bir kayış veya zincir vasıtasıyla çalışır. Su pompası, soğutma sıvısını motor bloğuna dolaştırarak ısıyı emer ve radyatöre doğru yönlendirir.
  • Fan: Radyatördeki sıvı soğutucu, motor sıcaklığını düşürdükten sonra tekrar motora geri döner. Ancak bazen yavaş hareket eden trafik veya aşırı sıcak hava koşullarında radyatörden gelen hava akışı yeterli olmayabilir. Bu durumlarda fan devreye girer ve radyatörün üzerinden geçen hava miktarını artırarak soğutma işlemini destekler.
  • Soğutucu Sıvı: Araçlardaki soğutma sistemi, genellikle antifriz olarak bilinen bir soğutucu sıvı kullanır. Bu sıvı, suyla karıştırılarak motorun soğutulmasını sağlar. Antifriz, sıcaklık değişikliklerine karşı daha dirençli olduğu için motorun donmasını veya aşırı ısınmasını önlemeye yardımcı olur. “Antifriz Ne İşe Yarar? Ne Zaman Kullanılır? Antifriz Çeşitleri?” başlıklı diğer yazımıza göz atarak konu ile ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Bu bileşenler bir araya geldiğinde, soğutma sistemi motorun optimum sıcaklık aralığında çalışmasını sağlar. Motor çalıştıkça ısı üretir ve bu ısı soğutma sistemi tarafından dağıtılır. Bu sayede motorun aşırı ısınmasının önlenmesi ve performansın ve verimliliğin korunması sağlanır.

Araçta Soğutma Sistemini Korumak İçin Hangi Bakımlar Yapılır?

Araçtaki soğutma sisteminin düzgün çalışması ve korunması için aşağıdaki bakımların yapılması önemlidir:

  • Soğutma Sıvısı Seviyesi Kontrolü: Araç üreticisinin belirlediği periyotlarda soğutma sıvısı seviyesini kontrol etmek önemlidir. Eğer seviye düşükse, uygun oranda antifriz ve su karışımı eklenmelidir. Bunun için araç kullanım kılavuzundaki talimatları takip etmek önemlidir.
  • Soğutma Sıvısı Değişimi: Soğutma sıvısı, zamanla kirlenebilir ve özelliklerini kaybedebilir. Bu nedenle, üretici tarafından belirlenen kilometre aralıklarında veya belirli bir süre geçtikten sonra soğutma sıvısının değiştirilmesi önerilir. Bu işlem, soğutma sisteminin verimli çalışmasını ve motorun korunmasını sağlar.
  • Radyatör Temizliği: Radyatör, aracın ön kısmında bulunan ve hava akışını sağlayan bir yapıya sahiptir. Zamanla toz, yapraklar ve diğer kirleticiler radyatörün ön yüzeyini kaplayabilir ve hava akışını engelleyebilir. Bu nedenle, radyatörün düzenli olarak temizlenmesi önemlidir. Bir fırça veya düşük basınçlı hava püskürtme cihazı kullanarak radyatörünüzü temizleyebilirsiniz.
  • Su Pompası Kontrolü: Su pompası, soğutma sıvısını motor bloğuna dolaştırır. Bu nedenle, su pompasının düzgün çalışması önemlidir. Su pompasının sızıntı yapmadığından ve rulmanlarının sağlam olduğundan emin olunmalıdır. Herhangi bir sızıntı veya hasar tespit edilirse, su pompası değiştirilmelidir.
  • Termostat Kontrolü: Termostat, motorun çalışma sıcaklığını kontrol eden bir valftir. Termostatın doğru çalışması önemlidir, aksi takdirde motor aşırı ısınabilir veya soğuması gerektiğinden daha uzun süre soğuk kalabilir. Termostatın zamanla bozulabileceği için periyodik olarak kontrol edilmesi ve gerektiğinde değiştirilmesi önemlidir.

Bu bakımların düzenli olarak yapılması, aracın soğutma sisteminin verimli bir şekilde çalışmasını sağlar ve motorun aşırı ısınması gibi sorunların önüne geçer. Ancak, her aracınspesifik bakım gereksinimleri farklı olabileceğinden, araç kullanım kılavuzunu takip etmek ve üreticinin önerilerine uymak önemlidir.

Antifriz Yerine Soğutma Sıvısı Kullanılabilir mi?

Antifriz ve soğutma sıvısı terimleri genellikle aynı şeyi ifade etmek için kullanılır. Aslında, antifriz, soğutma sıvısının içerisinde bulunan ve donma noktasını düşüren bileşenlerin genel adıdır. Soğutma sıvısı ise, antifrizin suyla karıştırıldıktan sonra elde edilen karışımı ifade eder.

Antifriz, motorun soğutulmasını sağlayan ve donma veya aşırı ısınma gibi sorunları önleyen bir sıvıdır. Genellikle etilen glikol veya propilen glikol gibi organik bazlı bileşiklerden oluşur. Antifriz, suyla karıştırılarak soğutma sıvısı elde edilir. Bu karışım, motorun soğutulmasında etkili olacak şekilde belirli bir oran kullanılarak hazırlanır. Bu karışım, genellikle %50 antifriz ve %50 su oranında hazırlanır. Bu oran, hem donma noktasını düşürerek motorun soğuk hava koşullarında donmasını engeller, hem de kaynama noktasını yükselterek aşırı ısınmaya karşı koruma sağlar.

Siz de kusursuz sürüş keyfi ve güvenlik için araç tercihinizi Toyota’dan yana kullanın. Soğutucu sistemleri ya da antifriz gereksinimlerini aracınız size söylesin!