Antifriz Ne İşe Yarar? Ne Zaman Kullanılır? Antifriz Çeşitleri

2.5b gösterim

Her sürücünün bilmesi gereken antifriz nedir ve antifriz ne işe yarar sorularının cevabı oldukça basit. Antifriz, su soğutmalı içten yanmalı motorlarda radyatördeki soğutucu sıvının donma ve kaynama noktalarını değiştiren katkı maddesi olarak tanımlanıyor. Adından da anlaşılacağı gibi bu katkı maddesi, sıvı soğutucunun donmasını önlüyor. Bununla birlikte modern antifrizler soğutma sıvısının kaynama noktasını yükselterek soğutma sistemlerinin daha verimli çalışmasını sağlıyor.

Geçmişte antifriz olarak çeşitli maddeler kullanılsa da mevcut otomobillerin çoğunda etilen glikol kullanılıyor. Saf su, başlı başına bir soğutucu olsa da antifrizler soğutma sistemindeki metal aksamların paslanmasını ve aşınmasını da önlüyor. Bu nedenle alkol bileşenlerine sahip antifrizler saf suyla karıştırılarak kullanılıyor.

Antifriz ne zaman kullanılır?

Antifriz ne zaman kullanılır konusunda halk arasında büyük bir yanılgı mevcut. Antifriz genellikle donmayı önleyici madde olarak biliniyor. Haliyle sadece kışın kullanılması gerektiğini düşünenler olabiliyor. Ancak antifriz sadece donma noktasını değil aynı zamanda kaynama noktasını da yükselten bir madde. Dolayısıyla yalnızca kışın değil yılın her mevsiminde kullanılması gerekiyor. Örneğin sıcak havalarda motorun aşırı ısınması sonucu arabalarda hararet sorunu oluşabiliyor. Bu tip bir sorunla karşılaşmamak için yaz aylarında az miktar da olsa antifriz kullanmak gerekiyor.

Antifriz kullanılması zorunlu mudur?

Otomotiv sistemi kadar eski bir tarihe sahip olan antifriz, arabalar için olmazsa olmaz bir katkı maddesi. Soğutucu sıvı olarak kullanılan antifrizin en ucuz alternatifi su olarak biliniyor. Evet, su gerçekten iyi bir soğutucu olabilir ancak 1600 derecelere ulaşan motor sıcaklıklarına karşı hem yetersiz kalıyor hem de otomobile çeşitli zararlar veriyor. Yaz aylarında araçlarına soğutucu sıvı olarak yalnızca su koyan sürücüler pas ve korozyon tehlikesiyle karşı karşıya kalıyor. Soğutma sistemi içindeki parçaların paslanması metal aksamların işlevini kaybetmesine ve motorun zarar görmesine neden oluyor. Pas ve korozyon önleyici katkı maddelerini de içinde barındıran antifrizlerin tüm araçlarda mutlaka kullanılması gerekiyor.

Peki antifriz seçerken nelere dikkat edilir? Bir çeşit alkol olan antifriz karışımı esasında şeffaf bir renge sahip. Ancak sızıntı durumlarında kolaylıkla fark edilebilmesi için içine renklendirici madde ekleniyor. Piyasada farklı renklere sahip antifrizler bulmak mümkün. Bunlar arasında seçim yaparken renklerden ziyade antifriz çeşidinin dikkate alınması gerekiyor. Peki antifriz türleri nelerdir? Gelin bu sorunun cevabını maddeler halinde özetleyelim:

İnorganik Antifriz:

  • Tipik olarak açık ve parlak bir yeşil renge sahip.
  • Bileşenleri arasında demir ve alüminyum koruyucular olan fosfat ve silikat bulunuyor.
  • Kullanım ömrü 40.000-50.000 km arasında değişiyor.
  • Daha çok eski tip otomobillerde kullanılıyor.

Organik Antifriz:

  • Yeşil, turuncu ve pembe renk seçenekleri bulunuyor.
  • İnorganik antifrizin aksine fosfat ve silikat bileşenlerine sahip değil. Bu sebeple paslanma ve korozyona karşı daha az direnç gösteriyor.
  • Kullanım ömrü 200.000 km’ye kadar çıkabiliyor.

Nitritli Organik Antifriz:

  • Piyasada genel olarak kırmızı renkte bulunuyor.
  • Organik asitlere nitrit veya molibden eklenmesiyle elde ediliyor.
  • Kullanım ömrü 1 milyon km’ye kadar çıkabiliyor.
  • Diğerlerine göre daha maliyetli olan Nitritli Organik Antifriz daha çok iş makinelerinde ve uzun yol araçlarında kullanılıyor.

Bu tip sınıflandırmaların yanı sıra, piyasada farklı bileşenlere sahip antifrizler bulmak da mümkün. Örneğin silikat ve organik asitlerin birleştirilmesiyle elde edilen mor renkteki antifrizler lüks araçlarda tercih ediliyor.

Antifriz nasıl konulur?

Ömrünü dolduran antifrizlerin bir süre sonra değiştirilmesi gerekiyor. Sürücüler bu işlemi kendi başlarına yapacaklarsa bazı noktalara mutlaka dikkat etmeliler. Örneğin radyatördeki soğutma sıvısını değiştirmeden önce motorun soğuk ve çalışmıyor olduğundan emin olmalısınız. Aksi halde yüksek basınçla fışkıran zehirli bir soğutma sıvısına maruz kalabilirsiniz. Radyatördeki zehirli sıvı, tahliye valfi açılarak tek kullanımlık bir kaba boşaltılabilir. Bu işlemin ardından valfi sıkıca kapatmanız ve üst borudan antifriz maddesi eklemeniz gerekiyor. Antifrizin üzerine saf su eklenerek radyatörün tamamen dolması sağlayabilirsiniz. Bu işlemleri hallettikten sonra aracı bir süre çalıştırıp motorun ihtiyacı kadar olan soğutma sıvısını çekmesini beklemelisiniz. Bu sırada radyatördeki soğutma sıvısı miktarı azaldıkça su takviyesi yapılması gerekiyor.

YORUM YAZ