Akü Nasıl Şarj Edilir? Akü Takviye Kablosu Nasıl Kullanılır?

774 Gösterim

Hemen her sürücü için kaçınılmaz bir deneyim olan akünün boşalmasına birçok faktör sebep olabiliyor. Bu sebepler sistemsel olabileceği gibi sürücü hatalarından da kaynaklanabiliyor. Bu yüzden de sorunun çözümüne geçmeden önce akü boşalmasına neden olan temel faktörleri iyice kavramakta fayda var. Peki akü nasıl ve neden bitiyor?

Araç çalışmıyorken uzun süre müzik dinlemek, farları ve iç lambaları açık unutmak ya da aracın uzun süre dondurucu soğuklara maruz kalması, akünün boşalmasının başlıca nedenleri arasında gösteriliyor.

Yolda kalan bir sürücü, boşalan akü şarj edilir mi endişesi taşıyorsa içi rahat olabilir; nitekim bunun birçok yolu mevcut. Çok eski model araçlarda vurdurma diye tabir edilen yöntem sıklıkla kullanılsa da yeni araçlarda bu yöntem araca kalıcı zararlar verdiği için kesinlikle önerilmiyor. Şarj yöntemlerinden en yaygınının akü takviyesi olduğu ise herkesçe bilinen bir gerçek. Ancak takviye kablosu ile akü şarj etmek için aküsü dolu olan bir araç daha gerekiyor. Çevrede başka bir araca rastlamanın mümkün olmadığı durumlarda ise sürücülerin yardımına akü şarj cihazları koşuyor.

Bu noktada aküyü güvenli bir şekilde şarj etmenin bazı ön koşullarının olduğunu hatırlatmakta fayda var. Örneğin, takviye yaparken hangi kutupların ne şekilde bağlanacağının ya da işlemin ne kadar süreceğinin bilinmesi gerekiyor. Her şeyden önce akünün şarj edilebilir durumda olup olmadığından emin olunmalı. Akünün üzerindeki indikatör denilen gösterge ışığı siyahsa bu, akünün boşalmış olduğunu gösteriyor. Şimdi gelin akü nasıl şarj edilir adım adım birlikte inceleyelim.

Akü takviye kablosu nasıl kullanılır?

Takviye kablosuyla akü şarj etmek herkesin yapabileceği kadar basit bir işlem olsa da bazı güvenlik önlemlerinin mutlaka alınması gerekiyor. Dikkat edilmesi gereken hususları ve takviye kablosunun nasıl kullanılacağını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Araçlar, takviye kabloları ve aküler arasındaki bağlantı sağlanabilecek şekilde yan yana getiriliyor. Akülerin konumuna göre burun buruna yanaşma yolu da seçilebilir.
  • Araçlar çalışmıyorken kırmızı renkli kablolar her iki araçtaki akünün (+) kutuplarına, siyah renkli kablolar ise (-) kutuplarına bağlanıyor.
  • Bu işlem gerçekleştirilirken birinden mutlaka yardım alınmalı. Çünkü kabloların hiçbir yere değmemesi gerekiyor.
  • Kabloların kutupları kavradığından emin olduktan sonra takviye yapacak olan araç 2-3 dakika boyunca çalıştırılıyor.
  • Daha sonra aküsü biten araç çalıştırılıyor. Araçlar çalışır durumdayken takviye kablosu çıkarılmadan bu işlemin birkaç dakika daha sürdürülmesi gerekiyor.
  • Takviye kabloları çıkarılırken önce kırmızı renkli (+) kutuplar sonra da siyah renkli (–) kutuplar çıkarılıyor. Bu noktada dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta da kabloları sökme işleminin şarj edilen aküden başlanması gerektiği…
  • Güvenliğiniz için kabloları tek başına çıkarmamanız ve metal kısımlarına dokunmamanız gerekiyor.

Aküsü biten araç, takviye işleminin ardından çalışır duruma gelse de henüz her şey bitmiş değil. Çünkü akünün boşalmaması için aracın 15-20 dakika boyunca kullanılması veya rölantide çalıştırılması gerekiyor. Bu süre içinde akünün kendini şarj ederek eski haline dönmesi bekleniyor.

Herkesin yapabileceği kadar basit bir işlem olan akü takviyesinin bazı olumsuz sonuçları da olabiliyor. Eğer gerekli güvenlik önlemleri alınmazsa akü patlaması veya aracın elektrik aksamlarının bozulması gibi sonuçlarla karşılaşmak mümkün. Bu konuda yapılan en büyük hataların başında kabloların yanlış kutuplara bağlanması geliyor. Dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta da araçlardaki akülerin benzer amper değerlerine sahip olması.

Akü şarj cihazı nasıl kullanılır?

Takviye kablosuyla şarj yöntemi kadar pratik olmasa da aküler şarj cihazlarıyla da şarj edilebiliyor. En güvenli şarj yöntemi olarak bilinen şarj cihazlarının birçok farklı özelliği var. Bazı cihazlar yavaş, normal ve hızlı şarj seçenekleri sunuyor. Yavaş şarj seçeneği genellikle uzun süre kullanılmamış durumda olan aküler için kullanılıyor. Normal şarjda ise cihaz aküye bağlanarak belirli bir süre boyunca 3-6 amper aralığında elektrik akımı sağlanıyor. Bu şekilde akülerin dolum süresi 6-8 saat aralığında değişiyor. Hızlı şarjla dolum süresi ise 2-4 saat civarında seyrediyor. Aküyü şarj cihazıyla şarj ederken ortamın yeterli havalandırmaya olmasına mutlaka dikkat edilmeli.

YORUM YAZ