Silindir Kapağı Contası Nedir?

1b gösterim

Silindir kapağı contası, içten yanmalı motorlarda hayati önem taşıyan görünmez kahramanlardan biri. Basit bir mekanik göreve sahip olan bu parça yanma sürecini kontrol altında tutmaya ve sıvı geçişlerinde sızmanın önüne geçmeye yardımcı oluyor.

Contanın ne olduğunu daha iyi anlamak için içten yanmalı bir motorun nasıl tasarlandığına göz atmakta fayda var.

İçten yanmalı motorlar üç ana bölümden oluşuyor:

  • Motor bloğu: Motorun şasiye cıvatalanmış geniş tabanını temsil eden motor bloğunda pistonlar yer alıyor. Motor çalışırken pistonların hareketi çok fazla ısı ve kuvvet yarattığı için motor bloğuna yerleştirilmiş soğutma kanalları ve yağ ile soğutma düzeneği kullanılıyor.
  • Silindir kapağı: Motorun en üst kısmı olan silindir kapağı motor bloğuna cıvatalanmış halde bulunuyor. Yakıt ve hava karışımının yanmasıyla birlikte açığa çıkan ısı ve kuvvetin büyük bölümü silindir kapağına aktarılıyor.
  • Conta: Delikli ve metal bir levha olan conta, motor bloğu ve silindir kapağı arasına monte edilmiş şekilde yer alıyor. Soğutma sıvısı ve yağın yanma odalarına sızmasını önleme görevine sahip. Silindir kapağı cıntası normal koşullar altında yüksek basınç, ısı ve titreşimlere dayanıklı olarak üretiliyor.

Conta Yakmak Nedir?

Conta yakmak arabalarla ilgili terminolojide yaygın kullanılan terimlerin başında geliyor. Öyle ki araç sahibi olmayanların dahi conta yakmanın ne olduğuyla ilgili fikir sahibi olduğunu söylemek mümkün.

Araç neden conta yakar diye merak ediyorsanız bunun birçok sebebi olabilir. Bu arıza genellikle motorun aşırı derece ısınması sonucu ortaya çıkıyor. Radyatördeki soğutma sıvısının sızıntı yapmasıyla meydana gelen hasar contanın yüksek sıcaklığa direnç gösteremeyerek şeklinin değişmesine neden oluyor. Silindir kapağının bütünlüğü ısı nedeniyle genleşip bozularak contanın sızdırmazlık özelliğini ortadan kaldırıyor.

Arabanın Conta Yaktığı Nasıl Anlaşılır?

Conta motorda oluşan basıncı baskılama görevi taşıyor. Bu sebeple bir araç conta yaktığında hissedilir belirtiler meydana geliyor.

7 maddede araç conta yakarsa ne olur sorusunun cevabı:

  1. Egzoz manifoldunun altından sızan soğutma sıvısı conta yakan bir araçta en bariz belirtilerin başında geliyor.
  2. Egzoz borusundan beyaz, mavi veya gri duman gelmesi su kanallarının içerden sızma yaptığına ve soğutma sıvısının yanma odasına girdiğine işaret ediyor.
  3. Bazı durumlarda contadan sızan soğutma sıvısı hissedilir derecelerin altında kalabiliyor. Sızıntıyı fark etmenin zor olduğu bu gibi durumlarda soğutma sıvısı seviyesinin rutin olarak kontrol edilmesi gerekiyor.
  4. Motor kendini yeteri kadar soğutmuyorsa ve aşırı ısınmadan dolayı motor hararet göstergesi sürekli veya düzensiz olarak yanıyorsa araç conta yakmış olabilir.
  5. Düşük yakıt verimliliği, kararsız rölanti, tekleme, gaz yememe ve stop etme gibi problemler conta yakmanın en hissedilir belirtileri arasında yer alıyor.
  6. Soğutma sıvısı haznesine yağ karıştıysa sızdırma problemi ve dolayısıyla conta arızası meydana gelmiş olabilir.
  7. Motor yağının beyaz ve daha akışkan bir hale dönüşmesi yanmış bir contanın sızıntı yaptığına işaret edebilir.

Conta Yakma Nasıl Önlenir?

Conta arızasını önlemenin anahtarı, soğutma sıvısını üreticinin önerilerine uygun seviyede tutmakta gizli. Araç park veya hareket halindeyken altında sıvı sızıntısı görülüyorsa soğutma sıvısının acilen kontrol edilmesi gerekiyor.

Ayrıca hararet göstergesini de sürekli kontrol etmekte fayda var. Düzensiz ve sürekli yanan bir hararet lambası araçta conta yakma problemine işaret ettiği için mutlaka bir profesyonelden destek almak gerekiyor. Contası yanmış bir araçla sürüşe devam etmenin yüksek işçilik ve malzeme masraflarına neden olacağını da belirtmekte yarar var.

 

 

YORUM YAZ