Araba Sürme Teknikleri

3.824 Gösterim

Araba kullanmak temelde basit gibi görünse de farklı koşulların devreye girmesiyle karmaşık ve tehlikeli bir hal alabiliyor. Özellikle yeni başlayan bir sürücüyseniz, becerilerinizin gelişmesi için bazı püf noktalara ihtiyaç duymanız çok normal.

Peki en temel araba sürmeyi öğrenme teknikleri neler?

  • Öncelikle pedallara rahat erişebilmek için boyunuza uygun oturma pozisyonuna sahip olduğunuzdan emin olun.
  • Sürüşe başlamadan önce yan aynaları ve dikiz aynasını maksimum görüş kabiliyeti sunacak şekilde ayarlayın.
  • Direksiyondaki kolların ve konsoldaki tuşların fonksiyonlarını önceden keşfederek sürüş sırasında dikkatinizin dağılmasına izin vermeyin.
  • Direksiyonu 9.15 saat pozisyonuna göre kavrayın ve sağ elinizi sürekli vites üzerinde tutmayın.
  • Şerit değiştirmeden önce aynalarınızı kontrol edin ve sinyal verdikten sonra dönüş yapın.
  • Güvenli bir sürüş için trafikteki diğer araçlarla etkileşime geçerken sakinliğinizi koruyun ve agresif bir kullanım sergilemekten kaçının.

Manuel Araba Kullanma Teknikleri

Manuel vitesli araç kullanmak, sanıldığının aksine, alışması çok da zor olmayan bir koordinasyon kabiliyeti gerektiriyor. Bu noktada en temel 3 teknikten bahsetmek mümkün:

  1. Sol ayağınızı yalnızca debriyaj pedalı için kullanın.

Debriyaj pedalının varlığı manuel araçları otomatik şanzımanlı modellerden ayıran en temel özellik. Bu sebeple otomatik vitese alışmış sürücülerin sol ayağını da aktif olarak kullanması gerekiyor. Manuel araba kullanırken kusursuz vites geçişleri yapabilmek için sol ayağın yalnızca debriyaj pedalında; sağ ayağın ise fren ve gaz pedallarının kontrolünde kullanılması gerekiyor.

  1. Vites geçişlerini ne zaman yapmanız gerektiğini öğrenin.

Vitesi hızlandıkça yükseltmek, yavaşladıkça düşürmek manuel araçların en temel mantığını oluşturuyor. Bu sebeple hangi devir ve hız aralıklarında vites değişimi yapmanız gerektiğini öğrenmelisiniz. Çünkü düşük vitesle ve yüksek devirle sürüş yapmak yakıt tüketiminin artmasına neden oluyor. Aynı şekilde, yavaşlarken yüksek viteste kalmak motoru titreterek aracın stop etmesine sebep oluyor.

Otomobillerin genelinde motor devri 2500-3000 aralığına gelince vites yükseltmeniz gerekiyor. Yavaşlandığında da hız ve motor devrine bağlı olarak vitesin düşürülmesi gerekiyor. Örneğin, 120 km/sa hızla giden bir araçta ani yavaşlama sonucu hız 40 km/sa’e düştüğünde vitesi 5’ten 3’e düşürmelisiniz.

  1. Yokuşlarda aracı geri kaçırmadan kalkış yapın.

Düz vitesli modern araçların çoğu yokuş kalkış desteğine sahip olsa da bazı otomobiller bu özellikten yoksun. Eğimli yollarda yokuş kalkış desteğine sahip olmayan bir aracı geriye kaçırmadan ve stop ettirmeden kaldırmak bir hayli zorlaşıyor.

Yokuştayken aracı kaldırmak için yarım debriyajla veya el freniyle kalkış metotlarını uygulayabilirsiniz. Yarım debriyaj yönteminde sürücünün fren pedalı üzerinde bulunan sağ ayağını gaz pedalına götürmeden önce debriyaja yarım şekilde basması gerekiyor. Debriyaj pedalının yarım basılı olması araçta titreme meydana getirse de aracın geriye kaymasını önlüyor.

Yarım debriyaj metodunu uygulayabilmek için zamana ihtiyacınız varsa el freniyle kalkış tekniğini deneyebilirsiniz. Bunun için yokuşta el freni çekili haldeyken debriyajı yavaşça bırakmanız ve gaz pedalına yavaşça basmanız gerekiyor.

Daha sonra el frenini serbest bırakarak aracın ilerlemesini sağlayabilirsiniz. El freni tekniği fren pedalından gaz pedalına geçişteki saniyelik sürede aracın geri kayma olasılığını en aza indirmeye yardımcı oluyor.

İleri Sürüş Teknikleri Nelerdir?

Araba kullanmak normal şartlar altında hızlanma, yavaşlama ve dönüş yapma eylemleri üzerine kurulu bir deneyim olsa da trafiğe çıkıldığında farklı dinamikler devreye giriyor. Diğer sürücülerin davranışları, kötü hava ve yol koşulları başta olmak üzere birbirinden bağımsız süreçleri idare etmek için ileri sürüş tekniklerine hakim olmak gerekiyor.

İleri sürüş teknikleri her türlü koşulda maksimum sürüş güvenliğini sağlamak için uygulanan yöntemleri ifade ediyor. Viraja girildiğinde verilmesi gereken tepki, engellerden kaçabilme yetisi ve araç güvenlik sistemlerinin deneyimlenmesi gibi aksiyonları içeriyor.

Uzmanların trafiğe kapalı alanlarda verdikleri eğitimlerle öğrenilen ileri sürüş teknikleri, sürüş esnasında karşılaşılması muhtemel tehlikelere karşı hazırlık ve reflekslerin geliştirilmesi amacı taşıyor.

YORUM YAZ