17 yıllık aranın ardından motor sporlarına geri dönen Toyota, WRC’den ilham alarak tasarladığı Yaris GRMN aracılığıyla gücü ve yüksek performansı daha üst seviyelere çıkartıyor. Ralli aracının sunduğu verimliliği standart Yaris’in konforu ile birleştiren GRMN’den sadece 400 adet üretildi ve tümü online ön satışla 3 gün gibi kısa bir sürede tükendi.
Yaris GRMN Segmentinde Eşsiz Motoru ile Yüksek Performans Beklentisine Cevap Veriyor
Adını Toyota’nın motor sporlarına odaklanan departmanı Gazoo Racing ve efsanevi pist Nürburgring’den alan Yaris GRMN’in motorunun geliştirilme sürecinde, yüksek performans odaklı bir başka marka olan Lotus ile işbirliğine gidildi. Bu işbirliği çerçevesinde, dünyanın en rekabetçi piyasalarından biri olarak bilinen B segmenti performanslı Hatcback sınıfına ilgi duyan otomobil tutkunlarının beklentilerine tam olarak cevap verebilecek, 1.8 litrelik kompresörlü motor ortaya çıktı. Toyota’nın İngiltere’deki fabrikasında üretimi gerçekleştirilen 1,798 cm 32ZR-FE motorunun hangi otomobile yerleştirileceği özel olarak işaretlenmiş numaralandırılmayla belirlendi. Üretiminin ardından motorların otomobile yerleştirilme süreci ise Fransa’da gerçekleştirildi.
Sahip olduğu bu motor, 212 BG – 6800 d/dakika güç ve 250 Nm – 4800 d/dakika tork üretimi ile sınıfında GRMN’nin rakiplerinin önünde olmasını sağlıyor. Altı ileri manuel şanzımana ve Torsen sınırlı kaydırmalı diferansiyele sahip Yaris GRMN, 100 km/s hız 6,4 saniyede ulaşıyor. Ayrıca 400 metreyi 14,2 saniyede kat ediyor. Aracın maksimum hızı ise güvenliğe verilen önem doğrultusunda 230 km/s ile sınırlandırılmış durumda.
Yerden tasarruf sağlanması amacıyla gerçekleştirilen detaylı çalışma sonucunda motor alanındaki kompresör, soğutma ünitesi ile emme ünitesi akıllı ve kompakt bir biçimde entegre edildi. Otomobilden yüksek performans elde edilebilmesi için soğutma konusuna da önem verildi. Bu kapsamda hava girişleri daha büyük tasarlanarak motorun soğutmasında iyileştirilmeler yapıldı.
Etkileyici Sürüş Dinamiklerine Sahip Yaris GRMN Avrupa’da Üretildi ve Nürburgring’de Test Edildi
Standart Yaris ile aynı bantta üretilen GRMN, Toyota’nın Fransa fabrikasında görev yapan ve en deneyimli teknisyenlerden oluşan bir ekip tarafından bir araya getirildi. Toyota’ya, seri ve düşük adetli üretime sahip iki modeli aynı bantta üretebilme başarısını getiren bu çalışma esnasında; 20 civarında teknisyen kaynak, boya ve montaj gibi üretimin farklı aşamalarında görev yaptı. Daha özel ve çekici hale gelmesini sağlayan özelliklerine titiz bir çalışma sonucunda kavuşabilmesi için yüksek performans odaklı Yaris, günde sadece 7 adet üretildi.
Avrupa’da üretimi ve satışı yapılan ilk GRMN olarak dikkat çeken otomobilin ilk konsepti 2015 yılında tamamlandı ve bir prototip test edilmek üzere Almanya’daki Nürburgring Pisti’ne gönderildi. Piste yakın konumdaki Toyota tesisinde görevli özel ekip, aracı zorluk derecesi yüksek Nordschleife Pisti’nde, dağ yollarında ve hızlı otobanlarda deneyerek performansını ölçümledi. Gerçekleştirilen testler sırasında Yaris GRMN; motor soğutma yönetimi, sağlamlık, araç ağırlığı kontrolü gibi konularda başarı sağladı. Bu sonuçlar iki yıl gibi oldukça kısa bir sürede otomobilin konseptten üretime hazır hale gelmesine olanak verdi.
Yaris GRMN Tasarım Detayları İle Büyüleyici Bir Sportif Görünüm Sunuyor
Elde edilebilecek en iyi sürüş deneyimini sunmayı amaçlayan Yaris GRMN, iç ve dış tasarımında da yüksek performanslı bir otomobilden beklenen sportif detayları barındırıyor. WRC versiyonu gibi 3 kapılı olarak üretilen otomobilde; kanat tipi arka spoyler, özel arka tampon tasarımı, arka difüzör, petek dokulu ön ızgara ve ralli araçlarındaki gibi arka tampon altında ortadan çıkan ikizkenar şekilli egzoz çıkışı dış tasarımın dikkat çekici ögelerini oluşturuyor. GRMN, özel beyaz boyası ile de Yaris WRC aracını hatırlatıyor. Tavanındaki siyah boyanın yanı sıra kaputunda, yan aynalarında, kapı altlarında bulunan siyah ve kırmızı detaylar aracın görünümünü ralli ruhu ile uyumlu hale getiriyor.
Tasarımında 17 inç hafif alaşımlı BBS jantların tercih edildiği GRMN’in çevik yol tutuşa sahip olabilmesi için üretiminde güçlendirilmiş şasi, sıkılaştırılmış ve alçaltılmış süspansiyon, Sachs Performance amortisörleri ve Torsen sınırlı kaydırmalı diferansiyele yer verildi. Otomobilin kontrol edilebilir bir durdurma gücüne sahip olmasını ise büyük boyutlu hava kanalcıklarına sahip, dört pistonlu, beyaz renkli kaliperler sağlıyor.
İç tasarımında kendine has özellikleri ile fark yaratan Yaris GRMN’in özel spor koltukları Toyota Boshoku tarafından tasarlandı. Süet kaplama koltuklar; kalite ve his açısından beklentileri fazlasıyla karşılarken, sınıfındaki diğer otomobillere göre daha fazla konfor ile vücut desteğine de imkân veriyor. İç bölüme hâkim siyah renk aracın sportif görünümünü desteklerken, GT86 coupe’den alınan direksiyon üzerindeki kırmızı çizgi detayı WRC ruhuna vurgu yapıyor. Motor çalıştırma düğmesi, alüminyum pedal seti, alüminyum kaplamalar ve TOYOTA GAZOO Yarış Takımı’ndan ilham alan açılış animasyonuyla çalışmaya başlayan TFT ekran ise aracın karakterinin ne kadar özel olduğuna işaret ediyor.