Araç sistemlerinde adı çok da fazla bilinmeyen onlarca farklı parça bulunur. Oysaki bu parçaların her biri aracın sorunsuz bir şekilde çalışması için oldukça önemlidir. Araçlarla ilgili birçok kişi bu noktanın farkında olduğu için farklı araç parçalarını da tanımak isteyebilir. Biz bu yazımızda çok fazla bilinmeyen ama oldukça önemli görevleri olan mutlak basınç sensörünü ele aldık. Siz de merak ettiklerinizi metnin devamından öğrenebilirsiniz.
Mutlak Basınç (MAP) Sensörü nedir?
Mutlak basınç sensörü, emme manifoldundaki emiş gücünü algılayan bir tür parçadır. MAP olarak bilinen adını İngilizceden alır. İngilizcede “Manifold Absolute Pressure” olarak geçer. Kısaltması da bu tabire göre MAP olarak yapılmıştır ve genellikle bu şekilde ifade edilir. Motora binen yükün algılanmasını sağlayan, oldukça önemli bir bileşendir. Vakum miktarını algılayan parça bu değere göre bir sinyal yayar. ECU olarak da bilinen motor kontrol ünitesi de mutlak basınç sensöründen geçen bu bilgileri ateşleme ve yakıt enjeksiyon sistemini ayarlamak için kullanır. Dolayısıyla mutlak basınç sensörü ateşleme adımı için oldukça önemli bir parça olarak ön plana çıkar.
MAP Sensörü Nasıl Çalışır?
MAP, manifold mutlak basınç sensörü olarak da bilinir. Normal basınç sensörlerinden farkı, yalnızca emme manifoldunda oluşan basıncı ölçüyor olmasıdır. Araç dururken özel bir görevi yoktur.
Bilindiği gibi, motor çalıştığı zaman birçok farklı sistem devreye girer. Pistonların yarattığı hava çekişi sebebiyle emme manifoldunda bir vakumlama hareketi oluşur. Motor çalışırken gaz kelebeği sonuna kadar açıldığında, yani tam gaz yapıldığı zaman, oluşan bu vakum zamanla biter. Bu durumda da emme manifoldunda ekstra bir basınç yok demektir. Yani emme manifoldunun içerisindeki havanın basıncı ile dış ortamdaki havanın basıncı eşitlenir.
Motorun rölantide çalıştığı zamanlarda ise emme manifoldundaki vakum hareketi oldukça güçlüdür. Araç yavaşlarken de bu hareket gözlenir. Mutlak basınç sensörü de motorun hareketine bağlı olarak emme manifoldunda oluşan bu basınç değişikliklerini algılar. Edindiği bilgileri de ateşleme zamanlamasını ve yakıt enjeksiyonunu belirlemek için kullanır.
MAP Sensörü Arıza Belirtileri
MAP sensörü, tüm araba parçaları gibi, arızalanabilir. Bu durumda:
- Araçta rölanti düzensizlikleri görülür. Rölanti arızası gibi titremeler, ateşlemede gecikme, devir dalgalanması gözlenebilir.
- Araçta aniden yavaşlama ve hızlanma durumları oluşabilir. Motorun basınç dengesi bozulduğu için kontrol sorunları görülebilir.
- Ateşleme sistemine yanlış bilgi gideceği için fazla ateşleme ya da kuru yakıt yakma gibi problemler oluşabilir.
- Ateşleme zamanlaması ve yakıt enjeksiyonu sorunları performans düşüklüğüne ve fazla yakıt tüketimine yol açabilir.
- Yakıt enjeksiyonu sorunları sebebiyle bujiler fazla kirlenebilir ya da hasar görebilir.
Bu durumlardan biri gözleniyorsa bir yetkili servise uğrayarak sorunun kaynağını kesin olarak tespit edebilirsiniz.
Mutlak Basınç Sensörü Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Mutlak Basınç Sensörü Arıza kontrolü Nasıl Yapılır?
Mutlak basınç sensöründe yaşanan bir sorunu tespit etmek için bir uzmandan yardım almanız önerilir. Oldukça önemli bir parça olan MAP sensörü kontrollerinin yetkili kişiler tarafından yapılması oldukça önemlidir. Bu nedenle araçta bir sorun olduğunu hissediyor fakat mutlak basınç sensöründe arıza olup olmadığından emin olamıyorsanız, en yakın yetkili servise başvurabilirsiniz. Burada arıza teşhisi konusunda destek almanız önerilir.
Mutlak Basınç Sensörü Tam Olarak Nerededir?
Yeni nesil araçların çoğunda emme manifolduna vidalanmış bir şekilde bulunan MAP, burada sonda formundadır. Üzerindeki soket ile kablo bağlantısı yapılabilir. Bazı motor tasarımlarında ise emme manifolduna bir tür lastik hortum ile dışarıdan bağlandığı görülebilir.